300 pk voor Renaults topmodel
Over een paar dagen, bijna een jaar nadat het model voor het eerst werd aangekondigd, testen we de gloednieuwe Renault Rafale. Zijn missie? Het vlaggenschip van het merk worden, een soort Safrane voor het SUV-tijdperk. En als je zulke ambities hebt, moet je natuurlijk minstens één motor aanbieden die ambitieuzer is dan alle andere. Waar vorige zomer al naar werd gehint, is nu bevestigd: de aandrijflijn die het neusje van de zalm wordt, is een oplaadbaar hybridesysteem dat in totaal 300 pk levert.
Chassis van Alpine
Deze Rafale E-Tech 4x4 is in feite een evolutie van de eenvoudiger hybride versie met 200 pk. Naast de twee elektromotoren (de startgenerator en de transmissiemotor) die de 1,2 liter-verbrandingsmotor in deze versie bijstaan, is hier een derde elektromotor op de achteras toegevoegd om voor een extra boost te zorgen. Deze Rafale heeft dus vierwielaandrijving en een 22kWh-batterij die hem een elektrische actieradius van zo'n 100 kilometer geeft.
Tot slot kondigt Renault een nieuwe topuitvoering aan onder de naam Atelier Alpine. In tegenstelling tot de uitvoering Esprit Alpine, die puur esthetisch is, biedt Atelier Alpine ook technische upgrades, waaronder een chassis ontwikkeld door Alpine-ingenieurs. Het programma omvat vierwielsturing en een gestuurde ophanging, vooraf bepaald door een camera die de weg voor je afleest. Prijzen zijn nog niet bekend.