54% van de elektrische autobezitters heeft spijt...
54% van de bezitters van elektrische auto's zegt spijt te hebben van hun aankoop vanwege de stijgende elektriciteitsprijzen. Volgens de Deense start-up Monta, een expert in het beheer van oplaadpunten, is deze spijt deels het gevolg van een gebrek aan transparantie over sommige info.
Ten eerste de prijs: het laadtarief varieert van station tot station en bestuurders ontdekken vaak pas aan het einde van de oplaadperiode de uiteindelijke kost van het opladen. Laten we dit nuanceren door te zeggen dat sommige oplaadpunten per kWh factureren, wat transparanter is. Eigenlijk zou dit de norm moeten worden. Dan is er nog het aanbod: het is moeilijk te zien waar de beste prijsopties zich bevinden. Het is de moeite waard om erop te wijzen dat een aantal mobiele applicaties info verschaffen over de prijzen van oplaadpunten, en daar komen we zo op terug. Tot slot is er de toegankelijkheid: het is soms moeilijk om bij het goedkoopste oplaadpunt te komen omdat je een app moet downloaden, of klant moet zijn van een mobiliteitsoperator, of een bepaald merk auto moet hebben.
De moraal?
Hoewel de conclusies van dit onderzoek genuanceerd moeten worden, is de boodschap die Monta wil overbrengen interessant, ook al is ze niet nieuw: het opladen van je elektrische voertuig buiten kantoor of thuis blijft complex. In de praktijk hebben gebruikers behoefte aan gebruiksgemak (niet meerdere applicaties hoeven te downloaden en gemakkelijk kunnen betalen), transparantie (in alle gevallen vooraf weten wat het opladen kost), maar ook de zekerheid dat het aangeboden oplaadvermogen in de praktijk wordt gehaald!