707 km, 42.000 euro: de elektrische SUV die Tesla doet beven
Niet bekend met Fisker? We kunnen het je niet echt kwalijk nemen. Toch heeft oprichter Henrik Fisker een lange geschiedenis met auto's. De 59-jarige Deense auto-ontwerper werkte samen met BMW, Ford en Aston Martin voordat hij in 2008 zijn eigen automerk lanceerde met de Karma, een plug-inhybride luxesedan. Het faillissement van dit eerste bedrijf in 2013 temperde zijn geest niet en in 2020 richtte hij Fisker Inc. op.
Zijn eerste product, de Ocean, is een compacte gezins-SUV, ontwikkeld door Fiskers ontwerpbureau in Californië, maar geproduceerd in Europa, in Graz, Oostenrijk. Tot zijn sterke punten horen een gespierde presentatie, een ruim interieur met gerecycleerde materialen en een origineel draaibaar scherm in het midden, en een leuke "California"-modus die het mogelijk maakt alle ramen te laten zakken (ook de achterruiten!) om te rijden met de wind in de haren.
707 km of 42.000 euro!
Maar de echte sterke punten van de Ocean liggen elders. Allereerst zijn actieradius: 707 km volgens de WLTP-cyclus, veruit de beste in het segment. Om van dit grote bereik te profiteren, moet je kiezen voor de speciale lanceringsreeks "One" of de Extreme-uitvoering, die 69.950 euro kosten.
Iets later komen er echter twee meer betaalbare uitvoeringen. "Ultra", met 610 km actieradius en vierwielaandrijving voor 57.500€. En vooral "Sport" met een compactere batterij en eenvoudige voorwielaandrijving, die 440 kilometer belooft voor de spotprijs van 41.900 euro! Dat is bijna 3.000 euro minder dan het instapmodel Tesla Model Y (455 km) dat 44.990€ kost... in Frankrijk.
Geduld, geduld...
Ja, want dat is het kleine probleem: de Fisker Ocean is nog niet op alle markten verkrijgbaar. Voorlopig richt het merk zich op de lancering in Noorwegen, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Zweden, evenals in Denemarken, Canada, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De rest van Europa volgt iets later. Nog even geduld dus...