Alfa Romeo Tonale: op de weg naar succes?
Eindelijk! Bijna drie jaar na de onthulling van een conceptmodel dat "bijna af" was, staat Alfa Romeo op het punt om zijn compacte SUV Tonale in productie te nemen. Een bijzonder belangrijk model in een tijd waarin het merk het commercieel niet onder de markt heeft.
Het productiemodel behoudt bijna alles van de concept. Met zijn lengte van 4,53 meter bevindt hij zich aan de bovenkant van het segment van de compacte SUV's, halverwege tussen een BMW X1 (4,44 meter) en een Peugeot 5008 (4,64 meter). Esthetisch lijken de kenmerken en proporties identiek aan het concept. De koplampen zijn hetzelfde, gemarkeerd door leds, die gebruikmaken van matrixtechnologie om hun lichtbundel in real time aan te passen aan de realiteit van het verkeer en de situatie. Aan de achterzijde is ook de lichtstrip over de achterklep behouden. Zelfs het karakteristieke wielontwerp - dat doet denken aan de sublieme 8C coupé - is overeind gebleven.
Ook het interieur lijkt sterk op dat van de concept. De afwerking is mooi, waarbij de moderniteit van de schermen (12,3 duim voor het instrumentenpaneel, 10,25 duim voor de multimedia) samengaat met de traditie van de ronde luchtroosters, onderstreept door chroom. En de afgebeelde versie heeft ook grote aluminium stuurwielpeddels. Ze zien er geweldig uit.
Als stekkerhybride
Waarom duurde het zo lang voor deze Tonale op de markt kwam? Naar verluidt was de nieuwe baas van Alfa, Jean-Philippe Imparato, voormalig CEO van Peugeot, niet tevreden over de hybride motor die door Fiat was ontwikkeld tijdens de fusie tussen PSA (Peugeot-Citroën) en FCA (Fiat-Chrysler) om Stellantis te vormen. Hij zou zijn teams terug naar de tekentafel hebben gestuurd en voor de ontwikkeling van een beter systeem.
Want ja, deze Tonale is de allereerste hybride Alfa Romeo! Er worden twee oplossingen voorgesteld. De eerste is een lichte hybride, die een gloednieuwe VGT-motor (160 pk) met variabele geometrie combineert met een kleine motor van 15 kW die wordt aangedreven op 48 volt; een oplossing die ook wordt gebruikt door de 130 pk-motor.
De tweede is een plug-inhybride met 275 pk en de belofte van 60 kilometer elektrisch rijbereik. Zelfs tot 80 kilometer in een uitsluitend stedelijke cyclus. De combinatie van elektrisch en thermisch zorgt ook voor Q4 gedoopte vierwielaandrijving.
Naast deze twee motoren zal de Italiaanse SUV ook een 1,6-liter-diesel met 130 pk aanbieden. All motoren krijgen een automatische versnellingsbak.
Dynamisch
Alfa Romeo belooft ook het beste dynamische gedrag in het segment, dankzij de meest directe besturing in de categorie, Brembo-remmen en elektronisch geregelde demping. De plug-inhybride versie beschikt ook over een elektronisch zelfblokkerend differentieel.
De orderboeken gaan open vanaf april, met een speciale lanceringsreeks die "Edizione Speciale" wordt genoemd.