Alpine: onverwachte projecten en een Hollywoodster in de hoofdstad
Het is geen geheim dat Alpine niet voorbestemd is om een vertrouwelijk merk te blijven, dat slechts één nichemodel produceert en dat in slechts een paar markten verkoopt. De ambities van Alpine zijn verstrekkend. Het moet het topmerk van de hele Renaultgroep worden. Om dat te bereiken, moet het veel meer markten veroveren en dat doen met veel meer modellen. Er komt nu ook schot in de zaak. Alpine heeft aangekondigd dat zijn gamma tegen 2030 zeven sportmodellen zal omvatten, die allemaal volledig... elektrisch zullen zijn. De eerste zal waarschijnlijk de A290 zijn, met andere woorden de nieuwe 'R5 Alpine', die er volgend jaar al aankomt. In 2025 wordt het een compacte cross-over, waarschijnlijk afgeleid van de toekomstige Renault Scénic. 2026 wordt het jaar van de nieuwe A110 op batterijen. Verrassing: de fabrikant heeft ook een Roadster-versie aangekondigd! Dan komt er een nieuwe A310, gebaseerd op een verlengde versie van het A110-platform met vier zitplaatsen, en tot slot twee SUV's in de topklasse die moeten concurreren met de toekomstige Porsche Macan en elektrische Cayenne. Hoewel Alpine er heeft voor gekozen om niet langer samen te werken met Lotus voor de ontwikkeling van de A110, zijn de banden nog niet doorgeknipt en zouden deze SUV's kunnen gebruikmaken van de technische basis van de Eletre SUV.
De wereld via Hollywood
Als het aankomt op het veroveren van nieuwe gebieden, is er genoeg werk aan de winkel. Een van de doelmarkten is natuurlijk de VS, en Alpine zou daarbij geholpen kunnen worden door zijn F1-tak. Alpine F1 Team heeft aangekondigd dat investeerders zo'n 200 miljoen euro in het team zullen pompen, in ruil voor een belang van 27%. Onder deze investeerders bevindt zich acteur Ryan Reynolds, vooral bekend van zijn rol als de politiek incorrecte superheld Deadpool. Zijn komst naar de hoofdstad van Alpine F1 wordt omschreven als "een kans om het narratieve potentieel van het team te benutten". Met andere woorden, we kunnen ons voorstellen dat er content wordt gemaakt (op Netflix of elders) met het F1-team, om het merk Alpine wereldwijd meer bekendheid te geven. Dat lijkt een beetje op wat Reynolds onlangs met veel succes heeft gedaan met het kleine Engelse voetbalteam Wrexham dat hij in 2021 kocht. Niet alleen heeft hij geholpen om het team terug te brengen van de vergetelheid naar de Engelse League 2, maar de documentaireserie Welcome to Wrexham is ook een hit op Disney+, in de markten waar het platform het uitzendt. Een tv-serie over Alpine om auto's te verkopen? Daar is een idee...