Aston Martin Valhalla, het paradijs op de weg?
Een opmerking vooraf: het is opvallend dat een Britse fabrikant zich laat inspireren door Scandinavische mythologie. Na de Valkyrie — de godin die krijgerszielen begeleidt na de slag — komt nu de Valhalla, het mythische paleis van Odin waar de dapperste krijgers worden verzameld. Sluit de haakjes.
De Valhalla, die in 2019 werd gepresenteerd als “de dochter van de Valkyrie”, moest geduldig wachten in de rij van exclusieve Aston Martins. Maar in vergelijking met de Valkyrie is de Valhalla net iets minder zeldzaam. Waar van de Valkyrie slechts 275 exemplaren werden gebouwd, zal de productie van de Valhalla oplopen tot 999 stuks. Ook technisch gezien wordt de Valhalla als “normaler” beschouwd door sommigen.
Plug-in
Hier geen atmosferische V12 met 11.000 toeren, maar een 4,0-liter-twinturbo-V8, bijgestaan door een oplaadbaar hybridesysteem. Het is een configuratie die nu heel gebruikelijk is in de sportieve top van het gamma, maar de cijfers zijn niet minder verbluffend. De V8 is afkomstig van AMG, maar de ingenieurs van Aston hebben het blok tot in het hart van de motor ingrijpend gemodificeerd voor een vermogensniveau dat nog nooit eerder door Mercedes is bereikt: 828 pk. Drie elektromotoren (waarvan telkens één op elk voorwiel) tillen het totale vermogen naar 1.079 pk en het koppel naar 1.100 Nm. De Valhalla is dus zo'n 100 pk minder krachtig dan zijn grote zus, maar toch schraapt hij 0,1 seconde af van de 0-100km/u-tijd van laatstgenoemde, met een chrono van 2,5 seconden. Hij zou ook een formidabele performer op het circuit moeten zijn, want dankzij de afzonderlijke motoren vooraan is zijn torque vectoring erg precies. Tot slot kan de Valhalla ook sluipend zijn, want hij kan tot 14 kilometer en tot 140 km/u rijden in 100% elektrische modus. Hoeveel dit alles kost? Die informatie is nog geheim.