Audi Q7 2024 : schijnwerpers op de nieuwe Q7
Het is de voorkant waar de nieuwe Audi Q7 het meest evolueert, met een opnieuw ontworpen grille en bumpers met herwerkte luchtinlaten, geaccentueerd door een contrasterende afwerking op S-Line-modellen. Aan de achterkant wijst Audi erop dat de uitlaatpijpen "volledig functioneel en visueel aantrekkelijk" zijn, terwijl ze op sommige vorige modellen dummy-uitlaatpijpen waren.
Veranderingen aan de verlichting
De koplampen zijn voorzien van matrix LED HD-technologie. De 24 LED's in elke koplampunit schakelen afzonderlijk in en uit, afhankelijk van het verkeer en de rij-omstandigheden, om onder alle omstandigheden een optimale lichtbundel te behouden zonder andere weggebruikers te storen, met name bestuurders die uit tegenovergestelde richting naderen. Als optie optimaliseert de laserfunctie het lichtbereik aanzienlijk bij snelheden van 70 km/u en meer. Deze koplampen, evenals de achterlichten, kunnen ook worden aangepast via het multimediasysteem, waarbij voor elke koplamp vier verschillende lichtsignaturen beschikbaar zijn. De achterlichten hebben ook een nabijheidswaarschuwingsfunctie die samenwerkt met de rijhulpsystemen: wanneer andere weggebruikers de stilstaande Q7 van achteren naderen tot op minder dan twee meter, activeert de ECU automatisch alle lichtsegmenten om de aandacht van de bestuurder van de achteropkomende auto te trekken.
Een beetje technologie
Aan boord zijn, naast de nieuwe keuze aan afwerkingen en inzetstukken, vooral de scherminterfaces verbeterd. Het digitale instrumentenpaneel biedt uitgebreidere displays, met waarschuwingen voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook, andere weggebruikers (vrachtwagens, auto's en motoren), afstandswaarschuwing, hulp bij kruispunten en verkeerslichtinformatie. En het centrale multimediasysteem is nu compatibel met muziektoepassingen zoals Spotify en Amazon Music.
Vereenvoudigd motorenpallet
Het motorenaanbod omvat twee zescilinder-dieselmotoren van 231 pk (45 TDI) en 286 pk (50 TDI) met automatische versnellingsbak en een mild hybrid op 48 volt. En aan de top van het gamma staat nog steeds de SQ7, aangedreven door een 507 pk sterke 4,0 liter-V8 op benzine, met een systeem dat de helft van de cilinders uitschakelt bij lage belasting om het brandstofverbruik te verlagen.
De plug-inhybride versies 55 TFSI e en 60 TFSI e zullen waarschijnlijk later terugkeren in de catalogus.
De prijzen beginnen bij 71.590 euro voor de dieselversie en 112.090 euro voor de SQ7.