Audi RS 3: (h)eerlijk zichzelf gebleven
Vierwielaandrijving, 400 pk, zeventrapsautomaat, vier- of vijfdeurscarrosserie: nee, de genen van de nieuwe Audi RS 3 zijn niet veranderd. Maar bovenal: hij behoudt zijn vijfcilindermotor, een formule die steeds unieker wordt in de automobielsector. De beleving ervan wordt alleen maar specialer nu de concurrentie voluit voor de geblazen viercilinder gaat.
De nieuwe RS 3 krijgt wel een specifieke rijmodus voor meer rijsensaties. Het belangrijkste is dat torque vectoring het conventionele sperdifferentieel vervangt voor meer efficiëntie. Het systeem werd speciaal ontworpen voor... het betere driftwerk!
De prestaties liggen in lijn met wat u verwacht van de RS-badge: 3,8 seconden volstaan om 100 km/u te bereiken en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, of zelfs 290 km/u in het geval van het RS Dynamic-pakket, dat ook carbonkeramische remmen toevoegt. Dit alles wordt onderstreept door een soundtrack desnood aangedikt door een RS-sportuitlaatsysteem.
De presentatie is sportief en gespierd, met nieuwe LED-koplampen die specifieke animaties vertonen. En aan boord krijgt deze RS 3, naast de vele rode en groene accenten, "boorddisplays die een racewagen waardig zijn".
De duivelse versies van de A3 arriveren eind oktober bij de dealers. De prijzen voor de Sportback beginnen bij 61.900 euro, terwijl de Sedan vanaf 63.300 euro op uw oprit prijkt.