Autonoom rijden: Ford boekt vooruitgang en Tesla gaat achteruit
Een paar dagen geleden werd Ford tijdens de uitreiking van de Automotive Innovations-awards in Duitsland uitgeroepen tot "meest innovatieve volumemerk". De Duitse jury kwam tot dezelfde conclusies als een Amerikaans consumentenrapport over rijassistentie dat begin dit jaar werd gepubliceerd: Fords systeem BlueCruise is de beste innovatie van het moment op het gebied van autonoom rijden niveau 2.
Geen handen, maar ogen op de weg
In Canada en de Verenigde Staten, maar sinds april ook in het Verenigd Koninkrijk, stelt BlueCruise de Ford Mustang Mach-E in staat om zelfstandig te rijden op snelwegen. Met andere woorden, de gebruiker hoeft zijn of haar handen niet aan het stuur te houden wanneer het systeem wordt geactiveerd. Natuurlijk is Ford niet het enige merk dat dit soort assistentie biedt. Maar waar de autofabrikant met het blauw-ovale logo zich onderscheidt van bijvoorbeeld Tesla's Autopilot, is op het gebied van bestuurderscontrole: bij Ford wordt de gebruiker in de gaten gehouden door verschillende sensoren en moet hij of zij altijd de ogen op de weg houden. Dit betekent dat deze op elk moment het stuur weer moet kunnen overnemen als er zich een probleem voordoet. En in de praktijk blijkt BlueCruise zeer betrouwbaar te zijn, ondanks het feit dat Tesla's Autopilot-systeem al talloze ongelukken heeft veroorzaakt... In die mate zelfs dat Tesla in de VS in het consumentenrapport over rijassistentie is gezakt van de tweede plaats in 2020 naar de zevende plaats in 2023...