Auto's op e-brandstoffen moeten na 2035 koolstofneutraal zijn

1j geleden Nicolas Morlet

Eind maart kreeg Duitsland het voor elkaar dat Europa een uitzondering voor auto's op synthetische brandstoffen (e-fuels) opnam in het akkoord over het beëindigen van de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren in 2035. Een slag is gewonnen, maar zeker niet de oorlog. Europa is naar verluidt van plan om wraak te nemen met een bijzonder strenge tekst die deze uitzondering inkadert, waardoor deze vrijwel onuitvoerbaar wordt.

Officieel gered door de strijd onder leiding van Duitsland, Italië en andere leden van de Europese Unie, zou de verbrandingsmotor in de Europese showrooms moeten kunnen blijven bestaan als, en alleen als, hij rijdt op verantwoord geproduceerde synthetische brandstoffen. We weten al dat de productie van deze brandstoffen bijzonder energie-intensief is en aanzienlijke investeringen zal vergen om ze op een ecologisch verantwoorde manier te produceren.

Nul koolstof

Volgens een door Reuters geraadpleegde tekst is Europa van plan om volledige koolstofneutraliteit op te leggen voor elektrische brandstoffen. Dit betekent dat het hele productieproces geen gram CO2 mag uitstoten. Deze "nulkoolstofregel” zou dus strenger worden dan de regel die wordt toegepast op andere klimaatbeleidsmaatregelen, die slechts een emissiereductie van 70% vereisen. Sommigen zouden dit daarom kunnen zien als een vorm van wraak van de kant van de Commissie, die afgelopen maart gedwongen werd om voor het akkoord te stemmen, omdat anders het hele beleid voor de overgang naar elektriciteit dreigde te ontsporen.

"Bijna onmogelijk”

Als deze tekst zou worden bevestigd en bekrachtigd, zou dat alle hoop om na 2035 nog nieuwe auto's met verbrandingsmotoren te verkopen in de kiem smoren. In de woorden van Ralf Diemer, CEO van de eFuel Alliance, "een emissiereductie van 100% is bijna onmogelijk". De emissiereductie die momenteel mogelijk wordt gemaakt door synthetische brandstoffen is "meer dan 70%", volgens Amer Amer, een ingenieur bij Aramco, geciteerd door Automotive News. "De resterende 30% omvat de productievoetafdruk van windturbines en zonnepanelen, de elektrolysers die worden gebruikt om de brandstoffen te maken, evenals het transport van de brandstoffen en de "last mile"-leveringen.

Aan deze maatregel zou de al aangekondigde eis worden toegevoegd dat voertuigen moeten worden uitgerust met een detectiesysteem dat het onmogelijk maakt om ze op fossiele brandstoffen te laten rijden. De strijd tussen Duitsland (en zijn bondgenoten) en Europa is dus nog niet beslecht.

Foto: Fred Romero/Flickr

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in