Autosalon 2023: de concept cars
Alpine Alpenglow - Paleis 5
Naast de Alpine A110 R, een van de must-havemodellen voor liefhebbers van zeer sportieve auto's, met zijn zeer racy stijl, geeft de concept Alpenglow een voorproefje van de toekomst van het Franse merk: een nulemissietoekomst voor de racewagens van morgen, maar ook voor de wegauto's van Alpine. Onder zijn videogame-achtig koetswerk zit... een waterstofmotor.
De rondingen van de Alpine Alpenglow zouden een voorbode kunnen zijn van het toekomstige Alpine-prototype voor de 24 Uren van Le Mans in 2024.
Audi Skysphere concept - Paleis 11
De Audi Skysphere concept is een elektrisch aangedreven tweedeurscabriolet waarvan de lijnen het Audi-design van morgen aankondigen. Hij illustreert de visie van het merk op de toekomst van het avant-gardistische luxesegment, waarin het interieur een interactieve ruimte wordt en het voertuig een platform voor opwindende ervaringen. Het Audi Skysphere-concept is ontworpen voor twee verschillende rijervaringen: een GT-ervaring en een sportieve ervaring. Daarvoor maakt hij gebruik van een spectaculair technisch detail: de variabele wielbasis. Met andere woorden, de afstand tussen de voor- en achteras kan 25 centimeter variëren! Stel je voor, een auto die rékt: nooit eerder gezien! Hij meet 4,94 meter in de Sport-modus, wanneer de bestuurder achter het stuur zit, en 5,19 meter in de autonome GT-modus. Een elektromotor op de achteras is verantwoordelijk voor het overbrengen van de 625 pk naar de achterwielen.
De volledig elektrische roadster weegt slechts 1.800 kilo.
Audi A6 Sportback e-tron concept - Paleis 11
De A6 Sportback e-tron-concept is minder futuristisch dan de Audi Skysphere-concept, maar is bestemd voor productie. Zijn kenmerken? Elegant, dynamisch design en een actieradius tot 700 km (WLTP); snel en efficiënt opladen dankzij het 800-voltsysteem, dat in 10 minuten genoeg energie opslaat om meer dan 300 kilometer af te leggen; een sprint van 0-100 km/u in 4 seconden voor de krachtigste versies, en innovatieve verlichtingstechnologie die zorgt voor een betere zichtbaarheid op de weg. Dit alles is te danken aan het nieuwe elektrische platform voor premium voertuigen (PPE), dat onder meer met Porsche wordt gedeeld!
De Audi A6 Sportback e-tron zal deel uitmaken van Audi's groeiende elektrische gamma vanaf 2024.
Citroën oli - Paleis 5
Deze kleine conceptwagen van Citroën gaat in tegen de huidige trend in de auto-industrie. "oli" is het tegenovergestelde van de steeds zwaardere, complexere en duurdere elektrische voertuigen. Hij zit vol met weldoordachte details. De stoelen hebben bijvoorbeeld een zeer eenvoudige structuur die 80% minder onderdelen gebruikt dan traditionele stoelen. Ze zijn gemaakt van gerecycleerde en recycleerbare materialen. Hoewel hij er imposant uitziet, is de oli niet zwaar of log: zijn streefgewicht van ongeveer 1.000 kilo maakt hem veel lichter dan de meeste vergelijkbare compacte SUV's. Daardoor heeft de volledig elektrische aandrijflijn slechts een kleine batterij van 40 kWh nodig voor een beoogde actieradius tot 400 kilometer, waarbij de topsnelheid wordt beperkt tot 110 km/u. Tot slot gebruiken de nieuwe 'hybride' velgen een mix van staal en aluminium (om het gewicht te verminderen) en zijn ze geschoeid met duurzame luchtvrije banden die in samenwerking met Goodyear zijn ontwikkeld.
Cupra UrbanRebel - Paleis 11
De UrbanRebel kondigt een elektrische stadsauto aan die in 2025 het Cupra-gamma zal vervoegen. De technische basis is het MEB Small-platform van de Volkswagen Groep. Hij is 4,03 meter lang, heeft voorwielaandrijving en maximaliseert zijn duurzaamheid door het uitgebreide gebruik van gerecycleerde polymeren en organische materialen. Hij combineert 3D-geprinte en geweven elementen tot een ontwerp met toegevoegde waarde.
Zijn lichtgewicht carrosserie en interieurdesign, in combinatie met de elektrische motor van 226 pk, zorgen ervoor dat de UrbanRebel in 6,9 seconden de 100 km/u bereikt. De actieradius van deze versie zal tot 440 kilometer bedragen.
Dacia Manifesto - Paleis 5
Met de concept Manifesto bevestigt Dacia zijn visie van een essentiële, coole, robuuste, betaalbare en ecologisch efficiënte auto. Het concept is een laboratorium van ideeën dat een voertuig toont dat in verbinding staat met de natuur en talrijke innovaties bevat, waarvan sommige terug te vinden zullen zijn op toekomstige Dacia-modellen. Er is geen filter tussen de passagiers en de omgeving: geen deuren, geen ramen, geen voorruit. En omdat bij Dacia cool ook nuttig moet zijn is er een enkele ledkoplamp vooraan - waarom twee gebruiken als één genoeg is voor de verlichting? Deze is afneembaar en kan je gebruiken als zaklamp! Nog een laatste detail: de Manifesto is waterdicht: de binnenkant kan worden gewassen met een hogedrukreiniger!
DS E-Tense Performance - Paleis 5
Het prototype DS E-Tense Performance is ontworpen als een laboratorium voor topprestaties, bedoeld om de ontwikkeling van technologieën voor de volgende creaties van DS Automobiles te versnellen. Bedacht, ontwikkeld en gemaakt door DS Performance, het nieuwe Formule E-team van de Belgische coureur Stoffel Vandoorne, is deze concept gebaseerd op koetswerkpanelen uit koolstofvezel, een dubbele elektrische motor van 815 pk en dus vierwielaandrijving. De DS E-Tense Performance verschilt technisch sterk van de Formule E-auto's doordat het remsysteem veel energie terugwint (tot 600 kW). Het traditionele remmen met schijven en remblokken blijft dus behouden, maar het regeneratiesysteem zorgt in verreweg de meeste gevallen voor alleen remmen. Wat het ontwerp betreft, de zeer charismatische voorkant biedt ons al een eerste blik op de DS van de toekomst!
Jeep Avenger 4xe Concept - Paleis 5
Bij de introductie van de eerste volledig elektrische Jeep, de Avenger, op het Autosalon van Parijs zei Jeep CEO Christian Meunier: "De Avenger is vanaf het begin ontworpen als een Jeep, en het 4x2-model biedt nu al enkele van de beste mogelijkheden in zijn klasse die het merk Jeep identificeren."
"Maar we vroegen ons af wat er zou gebeuren als we 4WD in zo'n compact pakket zouden steken, met behoud van het unieke design, de mogelijkheden en de persoonlijkheid van het merk?", zo voegde hij eraan toe bij de introductie van de Jeep Avenger 4xe Concept. Deze meer robuuste, van accessoires voorziene en door onverharde paden geharde 4x4-variant staat in Brussel. In de nabije toekomst zal hij het bestaande 4xe-assortiment vervoegen.
Mini Aceman Concept - Paleis 7
Ter gelegenheid van het 100ste Autosalon van Brussel presenteert Mini de Belgische première van de Aceman concept, de crossover van de toekomst. Met een zuiver elektrische aandrijving, een volledig nieuw digitaal interieur en een materiaalconcept zonder chroom of leder kondigt Mini het begin van een nieuw tijdperk aan en geeft het een eerste blik op zijn toekomstige generatie van modellen.
Nissan Ariya Single Seater Concept - Paleis 7
Dit was een van de verrassingen: in Brussel presenteert Nissan een eenzitter op basis van de 100% elektrische cross-over Ariya. Deze opwindende concept is bedoeld om de prestaties te demonstreren van de 100% elektrische motorisering van Nissans nieuwe cross-over op het onderstel van een eenzitterl. Nissans deelname aan het Formule E-wereldkampioenschap speelde ook een belangrijke rol als inspiratiebron van de Nissan Ariya Single Seater Concept.
Renault 5 Prototype - Paleis 5
Met het Renault 5 Prototype wil het merk Renault de elektrische auto in Europa democratiseren met een moderne benadering van de populaire en essentiële auto, net als zijn onstuimige voorvader indertijd. Het Renault 5 Prototype is een compacte stadsauto die een van de tijdloze iconen van Renault de toekomst in stuurt, met een moderne, 100% elektrische touch. Hij heeft zijn leuke en ondeugende kant behouden, met een geel koetswerk dat erg ‘poppy’ oogt.
Renault Scenic Vision - Paleis 5
De Scenic Vision Concept is de voorbode van het toekomstige 100% elektrische gezinsvoertuig in het Renault-gamma. Deze slaat een nieuw traject in, naar een duurzamere, veiligere en meer inclusieve mobiliteit. Hoe? Door het gebruik van meer dan 70% gerecycleerde en 95% recycleerbare materialen. De hybride motorisering, zowel elektrisch als op waterstof, heeft tot doel de downtime in verband met het opladen van energie te verminderen en tegelijkertijd de koolstofvoetafdruk, inclusief die van de batterij, te verkleinen. Met deze oplossing beweert Renault zijn koolstofvoetafdruk met 75% te verminderen in vergelijking met een conventionele elektrische auto. De technologieën aan boord bieden meer veiligheid voor de bestuurder en de passagiers en verminderen het aantal ongevallen met 70%.
Renault 4Ever Trophy - Paleis 5
De showauto 4Ever Trophy spreekt aan en roept herinneringen op. Onder zijn gespierde uiterlijk ligt de stilistische verwantschap met de 4L voor de hand. De belangrijkste karaktertrekken van de oorspronkelijke auto zijn gereanimeerd. Het algemene silhouet van de 4L is op het eerste gezicht herkenbaar. Deze conceptwagen is een voorloper van de toekomstige 100% elektrische stads-SUV die in 2025 op de markt zal komen.
Skoda Vision 7S - Paleis 11
De nieuwe identiteit van het merk Skoda wordt voor het eerst gepresenteerd op het Autosalon van Brussel met de volledig elektrische Vision 7S Concept. Technisch beschikt hij over een batterij van 89 kWh, een actieradius van meer dan 600 kilometer en een laadvermogen van 200 kW. Binnenin ontdekken we een futuristische cabine met plaats voor zeven personen - vandaar de naam 7S - en het gebruik van duurzame materialen, intuïtieve bedieningselementen en interactieve oppervlakken. De tunnelconsole in het midden van de auto biedt plaats aan een kinderzitje. Dat is niet alleen de veiligste plek volgens Skoda, maar het stelt de passagiers op de tweede zitrij ook in staat de baby in de gaten te houden. Kortom, de Skoda Vision 7S Concept illustreert de nieuwe stijlrichting van het merk, waarbij het gezin wordt aangesproken met veiligheidsinnovaties. Hiermee benadrukt Skoda ook zijn elektrificatiestrategie: het Tsjechische merk van de VW-groep lanceert de komende drie jaar drie nieuwe elektrische voertuigen.
VW ID. Xtreme - Paleis 11
Deze volledig elektrische auto met vierwielaandrijving (4x4) is gebaseerd op de VW ID.4 GTX en combineert de sterke punten van een moderne SUV met het gevoel van avontuur van een ruige terreinwagen. Een verhoogd rallyonderstel, offroadvelgen van 18 duim, een extra voorbumper en 50 mm bredere 3D-geprinte spatborden geven het voertuig een authentiek offroaduiterlijk. Ook de dakdrager met extra LED-verlichting en de volledig gestroomlijnde aluminium onderzijde rusten de ID. Xtreme uit voor uitstapjes buiten de verharde wegen.
VW ID. Space Vizzion - Paleis 11
Zoals alle ID. modellen, is de ID. Space Vizzion volledig elektrisch. Bijzonder opvallend is de voorkant met speciaal ontworpen openingen voor de luchtstroom. De VW ID. Space Vizzion "combineert de aerodynamische kwaliteiten van een Gran Turismo met de royale ruimte van een SUV en definieert daarmee een geheel nieuw segment", aldus het merk. De conceptwagen is gebaseerd op het bestaande elektrische MEB-platform van Volkswagen. De actieradius bedraagt maximaal 590 kilometer (WLTP). Met maximaal 340 pk en vierwielaandrijving (4Motion) bereikt de ID. De Space Vizzion 100 km/u in 5,4 seconden.
Het Autosalon van Brussel 2023 loopt tot en met zondag 22 januari.