Autosalon 2023: een meerderheid van nieuwe 100% elektrische auto's? Helemaal niet!
Het idee voor dit onderwerp werd ons aangereikt door onze surfers, maar ook door het observeren van de negatieve reacties op elektrische auto's, vooral op sociale netwerken. Het lijkt erop dat sommige mensen niet naar het Autosalon van Brussel 2023 willen gaan, omdat er alleen 100% elektrische auto's staan. Echt? We hebben het even voorgerekend.
Een gelijkspel of zelfs een voordeel voor de verbrandingsmotoren!
Allereerst bekeken we de lijst van nieuwe producten die als wereld-, Europese of Belgische première worden gepresenteerd, gepubliceerd door Febiac, die het autosalon organiseert. Het verdict: 27 volledig elektrische modellen tegen 27 modellen met een verbrandingsmotor hebben, of het nu hybrides, plug-inhybrides of andere zijn. Gelijkspel dus. Vervolgens hebben we het veld verbreed door zelf lijsten te maken met nieuwe modellen voor 2022-2023 (zie hieronder). En - verrassing - daartussen zitten ongeveer 55 nieuwe modellen met een verbrandingsmotor tegenover 46 modellen met een accu. En dan hebben we de modellen van sommige Amerikaanse fabrikanten die in zeer kleine aantallen in ons land worden ingevoerd met een benzinemotor nog niet meegerekend.
Bijna volledig elektrische conceptauto's
Als we daarentegen kijken naar de concept cars die de toekomst aankondigen, met uitzondering van twee modellen op waterstof (Alpine Alpenglow en Renault Scénic Vision), is de trend naar elektrische voertuigen onmiskenbaar. Bovendien is het aantal gepresenteerde concep tcars - wij telden er 16 - een van de redenen om naar het Autosalon 2023 te gaan dat, zoals we al zeiden, echt waar voor zijn geld biedt (max. 15 euro) en voor ieder wat wils biedt. In tegenstelling tot het laatste Autosalon van Parijs...
Nouveautés 100% électriques |
Nouveautés avec moteur thermique |
Abarth 500e Audi Q8 e-tron Audi Q8 e-tron Sportback BMW i7 BYD Tang BYD Atto 3 BYD Han Citroën ëC4X Citroën ëBerlingo Citroën Ami Dacia Spring Electric 65 DS 3 E-Tense Fiat Doblo Electric Fiat Scudo Electric Fiat Ducato Electric Ford e-Transit Custom Hyundai Ioniq 6 Jeep Avenger Kia Niro EV Lexus RZ450e Lotus Eletre Maserati Grecale Folgore Maxus Mifa 9 Maxus T90 Maxus Electric Light Truck MG4 Microlino Nissan Ariya Nissan Townstar Electric Opel Astra Electric Opel Astra Sports Tourer Electric Opel Mokka Electric Peugeot e-208 GT Polestar 3 Rimac Nevera Silence S04 Skoda Enyaq Coupé iV Skoda Enyaq Coupé RS iV Smart #1 Seres 5 Subaru Solterra SsangYong Korando e-Motion Toyota bZ4X VW ID.Buzz VW ID.Buzz Cargo Xev Yoyo |
Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Alfa Romeo Giulia MY 2023 Alfa Romeo Stelvio MY 2023 Alpine A110R BAIC X55 Bentley Flying Spur V6S Hybrid BMW 3.0 CSL BMW Série 7 BMW X7 BMW M2 BMW XM Citroën C5X Citroën C5 Aircross PHEV DS 3 DS 7 Dacia Jogger (Hybride) DFSK Fengon 500 Fiat 500X Hybrid Fiat Tipo Hybrid Ford Bronco Ford Ranger Ford Transit Custom Honda Jazz Honda Jazz Crosstrek Honda Civic Honda Civic Type R Jeep Compass e-Hybrid Jeep Renegade e-Hybrid Jeep Grand Cherokee 4xe Lotus Emira Kia Niro PHEV Kia Niro HEV Kia Sportage Lamborghini Huracan Sterrato Lexus RX450h+ PHEV Maserati MC20 Cielo Mazda MX-30 R-EV MG ZS 1.5 MG ZS 1.0 turbo Nissan Qashqai e-Power Nissan X-Trail Opel Astra Sports Tourer GSe Opel Grandland GSe Peugeot 408 Peugeot 308 SW Porsche 911 GT3 RS Renault Austral Suzuki Vitara Strong Hybrid Suzuki S-Cross Strong Hybrid SsangYong Musso MY2022 SsangYong Rexton MY2022 SWM G01F Toyota Corolla Cross Toyota Supra manueel VW Amarok |