Autosalon Brussel: Mazda onthult uniek motorconcept om de actieradius van zijn elektrische auto's te vergroten
De stand van Mazda stond in het middelpunt van de belangstelling tijdens de persdag van de show, toen de Japanse fabrikant voor het eerst zijn langverwachte wankelmotor voor elektrische voertuigen onthulde. Het is geen elektromotor, maar een benzinemotor. Dat vraagt om wat uitleg.
Mazda heeft het altijd graag anders gedaan dan de andere merken, en bewijst dat opnieuw. Zodra de elektrische SUV MX-30 werd gelanceerd, kondigde de fabrikant aan dat er iets later een versie met "range-extender" zou komen.
Generator
Deze motor is een kleine benzinemotor die alleen aanwezig is om energie te leveren aan de elektromotor wanneer de batterij leeg is. In tegenstelling tot een oplaadbare hybride is hij niet verbonden met de wielen. Het werkt dus als een generator. Dit systeem werd door General Motors voor het eerst toegepast op de Chevrolet Volt/Opel Ampera, en werd ook gebruikt door de BMW i3 en, tot op zekere hoogte, door het e-Power-systeem van Nissan.
Een unieke motor
Bij Mazda zal deze motor uniek zijn, want het gaat om een rotatiemotor, ook bekend als "Wankelmotor", genoemd naar de uitvinder ervan in 1929. In plaats van zuigers die afwisselend heen en weer bewegen, draait het centrale element, de driezijdige rotor, excentrisch om een as. Het voordeel hiervan is dat het meerdere verbrandingscycli per omwenteling oplevert en dus een hoger rendement. Dit systeem is in het verleden al door Mazda toegepast op vele sportmodellen, met als laatste de RX-8 die tot 2012 werd geproduceerd.
Deze rotor heeft een karakteristieke driehoekige vorm met licht gebogen randen, die wordt weerspiegeld in het door de fabrikant onthulde logo. Zijn marktlancering is al aangekondigd voor het voorjaar.