BMW heeft zijn laatste Duitse motor gebouwd
De 1.200 werknemers in de fabriek in München die BMW's jongste V8-motor produceerde, waren getuige van het einde van een tijdperk. Vanaf nu zal geen van de Duitse vestigingen van het merk nog verbrandingsmotoren produceren, omdat ze zich allemaal inzetten voor de elektrificatie van het merk. Maar wees gerust: hoewel het einde van 'made in Germany'-motoren zeker symbolisch is voor een merk als BMW, is het ook een van die merken die gelooft dat verbrandingsmotoren ook na 2035 zullen blijven bestaan.
Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk
Het einde in Duitsland betekent dus helemaal niet het einde. Zoals gepland is de productie van verbrandingsmotoren gewoon verplaatst naar andere BMW-vestigingen. De V8- en V12-blokken worden nu exclusief geproduceerd in Hams Hall in Engeland, terwijl de drie-, vier- en zescilindermotoren voortaan uit de fabriek in Steyr in Oostenrijk komen. De historische fabriek in München zal de huidige i4 blijven produceren, evenals de nieuwe sedan en break i3, maar zal vooral worden voorbereid op wat is aangekondigd als een belangrijke mijlpaal voor BMW: de lancering van de nieuwe Neue Klasse.