BMW schaft bepaalde "abonnementsopties" af
Drie jaar geleden kondigde BMW aan dat software-upgrades voor zijn auto's de deur zouden openen naar een nieuwe commerciële praktijk: optie-leasing. Met andere woorden, klanten zouden de keuze hebben om te betalen (of niet) voor het activeren en gebruiken van bepaalde functies die vooraf in de auto zijn geïnstalleerd. Het emblematische voorbeeld van dit nieuwe idee waren de verwarmde zetels. Ze zitten er al, in de auto, en hun kosten zijn waarschijnlijk al (gedeeltelijk) doorberekend aan de klant, maar als die ze wil gebruiken moet die een maandabonnement betalen. Dit toppunt van commercieel cynisme amuseerde niet veel mensen, zelfs niet in het land van Uncle Sam waar business as usual de waan van de dag is.
U-bocht
De talrijke en felle protesten van Amerikaanse klanten, die ruimhartig werden geuit op sociale netwerken, brachten BMW ertoe om het roer om te gooien. Vanaf nu zullen alle hardware-opties die al op de auto's zijn gemonteerd, zonder extra kosten verkrijgbaar zijn. En het zal ook mogelijk zijn om een nieuwe auto te bestellen zonder deze opties. De fabrikant handhaaft wel zijn abonnementenbeleid, maar alleen voor het gebruik van bepaalde software en connected services. Kijk, dat is al begrijpelijker.