BYD brengt twee nieuwe modellen naar Europa dit jaar
BYD is sinds vorig jaar in ons land aanwezig met drie modellen: de SUV Atto 3, de sedan Han en de grotere SUV Tang. Deze modellen zijn netjes, met een paar originele kenmerken, maar ook met een ontwerp dat wat uit de toon valt. Dit belet niet dat de Han erg succesvol is.
BYD Dolphin en Seal
De Dolphin en Seal zijn de eerste Europese modellen in de 'Ocean'-serie die het 'Ocean Aesthetics'-design hebben overgenomen. Vooral de sedan heeft een strak en zeer 'Europees' design. Beide modellen, met verschillende architectuur, doen een beroep op een nieuwe generatie LFP-batterij (lithium-ijzer-fosfaat). Met een capaciteit van 60 kWh of 82 kWh biedt deze een actieradius van 427 tot 520 kilometer, afhankelijk van het model en de uitvoering. De compacte Dolphin is een voorwielaangedreven motor met 204 pk (zoals de Atto 3), terwijl de Seal de keuze biedt uit 313 pk in achterwielaandrijving of 530 pk in vierwielaandrijving. Deze laatste legt de 0-100 km/u in 3,8 seconden af.
De BYD Dolphin komt deze zomer naar Europa, gevolgd door de Seal in de herfst. Terwijl de basisprijs van de Dolphin tussen de 30.000 en 38.000 euro zal liggen, is de prijs van de Seal nog niet bekend. Met andere woorden, in tegenstelling tot andere Chinese merken, zoals MG, heeft BYD ervoor gekozen niet te vertrouwen op een agressieve prijs om mensen te overtuigen. Het huidige aanbod begint bijvoorbeeld bij bijna 45.000 euro voor de Atto 3, een prijs die vergelijkbaar is met die van Europese concurrenten.
Maxime Pasture (met Nicolas Morlet)