BYD wil "de oude iconen vernietigen" en de Chinese auto een plaats op het wereldtoneel geven
"Ik geloof dat de tijd voor Chinese merken is gekomen", verklaarde Wang Chuanfu voor een presentatie met concurrerende fabrikanten zoals Xpeng, Nio en Li Auto. Hij bood deze fabrikanten de helpende hand om hun krachten te bundelen en een sterk imago op te bouwen voor de Chinese auto in het buitenland, waarbij hij wees op de "emotionele behoefte" van de Chinezen om dit te doen. "Onze verhalen zijn verschillend, maar we gaan dezelfde kant op", voegde hij eraan toe, verwijzend naar buitenlandse markten, waaronder Europa. Tot slot nodigde hij hen uit om "de oude iconen af te breken en nieuwe merken van wereldklasse te creëren" onder het motto "Chinese Autos".
Interne oorlog en openheid naar de wereld
Deze oproep lijkt een duidelijke boodschap in te houden voor westerse fabrikanten, maar het is ook een oproep tot kalmte op een binnenlandse markt die op zijn gat ligt en geplaagd wordt door een prijzenoorlog die de marges aantast.
Hoe dan ook, China is al een belangrijke speler in de autoproductie, of het nu onder zijn eigen merken is of voor het groeiende aantal buitenlandse fabrikanten (Polestar, Lotus, Volvo, Citroën, DS...). Zoals een studie van verzekeraar Allianz afgelopen voorjaar aangaf, kan de opkomst van de Chinese auto-industrie in Europa onze economie duur komen te staan: een kost tot wel 24 miljard euro.
LEES OOK :