België heeft 100 nieuwe oplaadpunten nodig... per dag!
Mobia is een consortium waar Febiac, Renta (federatie van autoverhuurbedrijven) en Traxio (federatie van concessiehouders en garages) deel van uitmaken. De groep heeft zopas een verhelderend rapport gepubliceerd over de huidige toestand van het Belgische netwerk van oplaadinfrastructuur voor elektrische wagens, en in het bijzonder over de dringende nood aan beleidsmaatregelen om de overschakeling naar elektrische voertuigen aan te moedigen (of is het dwingen?). Het uitgangspunt van Mobia is de wijziging in de autofiscaliteit die op 1 juli van kracht wordt. Vanaf die datum zullen alleen 100% elektrische auto's nog volledig fiscaal aftrekbaar zijn voor zelfstandigen en bedrijven. Dus wat staat er te gebeuren?
Gebrek aan oplaadpunten
"Sommige van deze elektrische auto's zullen thuis of op het werk kunnen worden opgeladen, maar in toenemende mate zullen ze ook kunnen worden opgeladen bij oplaadpunten die toegankelijk zijn voor het publiek," legt Mobia uit. "Niet iedereen heeft een eigen oprit of werkt voor een werkgever met een parkeerplaats. De organisatie schat dat er tegen 2030 2 miljoen herlaadbare auto's op de weg zullen zijn in België, waarvoor zo'n 200.000 publieke oplaadpunten nodig zullen zijn. Vandaag zijn er 30.000, dus moeten er 170.000 bijkomen over een periode van zeven jaar. Mobia heeft het uitgerekend: dat is het equivalent van 100 nieuwe paaltjes... per werkdag. Een utopie. En daar stopt het niet volgens Mobia: "Bovendien is het uiterst belangrijk dat de elektriciteitsvoorziening altijd voldoende en hernieuwbaar is en dat we niet te afhankelijk zijn van geopolitieke onzekerheden. De volledige elektrificatie van alle voertuigen op onze wegen zou 37 TWh extra elektriciteitscapaciteit vereisen. Dit is ongeveer 50% van het huidige verbruik". De politieke wil om over te schakelen op 100% elektrische voertuigen, in weerwil van alle andere technologieën? Een mooi voorbeeld van "het is van moetens".