Belgische automarkt keldert stevig
Het zijn immers deze twee fenomenen die aan de basis liggen van de marktdaling. Terwijl we het einde van de pandemie in zicht is, blijft de halfgeleidercrisis voortduren. Volgens sommige professionals kan deze crisis nog twee jaar aanhouden, waardoor de fabriekssluitingen die de merken gedwongen zijn door te voeren, nog zullen toenemen. Leveringen zullen verdere vertragingen oplopen.
Dit nieuwe negatieve resultaat trekt het jaarresultaat naar beneden. Over 9 maanden liggen de registraties in 2021 6% lager dan in 2020, een jaar dat zwaar werd getroffen door de lockdown van Covid-19. Er zijn geen tekenen van een herstel op korte termijn.
Duitsers regeren
In september registreerde Volkswagen de meeste voertuigen: 2.611, wat nog altijd 345 minder is dan vorig jaar (-11,67%). VW had een voorsprong op BMW (-16,52%), Mercedes (-40,76%) en Audi (-31,60%). Over de huidige 9 maanden is het podium ook uitsluitend Duits: met BMW (31.939 inschrijvingen, +16,59%) voor Volkswagen (29.065, -10,54%) en Audi (22.987, +12,07%).