Bijgewerkte Jeep Wrangler komt naar Europa, Gladiator vertrekt
Op het eerste gezicht lijkt het misschien niet zo, maar waar je naar kijkt is de facelift van de Wrangler. Het is moeilijk om een iconisch ontwerp van dit allooi bij te werken. De ontwerpers hebben zich daarom geconcentreerd op de details, met hier en daar een paar lichte accenten, met name op de karakteristieke lamellen van de grille, een antenne die nu geïntegreerd is in de voorruit en vijf nieuwe designs voor de velgen.
In tegenstelling tot andere concurrerende modellen, die we hier niet zullen noemen, is de Wrangler erin geslaagd om zijn ziel en zijn rauwe karakter te behouden. Dat betekent niet dat er geen verfijningen zijn aangebracht. Het nieuwe model heeft optionele twaalfvoudige elektrisch verstelbare voorstoelen en een geheel nieuw dashboard met een 12,3 duim groot aanraakscherm dat standaard compatibel is met Apple CarPlay en draadloze Android Auto.
Op het gebied van rijhulp zijn vermoeidheidswaarschuwing, lane departure warning en het verkeersbordherkenning allemaal standaard. Er zijn echter geen technische wijzigingen: in ons land is de Wrangler alleen leverbaar met de 380 pk sterke oplaadbare hybridemotor, die 100% elektrische actieradius van 51 kilometer biedt.
Vaarwel Gladiator
De Jeep Gladiator, de pick-up die is afgeleid van de Wrangler, ondergaat deze veranderingen niet. Zijn productie voor Europa stopt voor het einde van het jaar, na een speciale afscheidsserie. Deze heet FarOut en is voorzien van details als verwarmbare lederen stoelen en stuurwiel, LED-verlichting voor en achter, een Alpine Premium-audiosysteem en een driedelige hardtop in carrosseriekleur.
Jeep verklaart de stopzetting vanuit zijn wens om 100% elektrisch te worden in Europa. Het kan ook gezien worden als een erkenning van falen, want ondanks zijn heerlijke V6-diesel van zijn 264 pk en zijn onmiskenbare 'coole' kant, heeft de Amerikaan zich nooit kunnen meten met de bestsellers in zijn categorie in ons land. Jammer.