Bugatti W16 Mistral: afscheid in schoonheid
Eerst en vooral, ook al is het ontwerp van de Mistral radicaal anders, je mag hem beschouwen als de eerste (en enige) roadsterversie van de Chiron. Hij treedt in de voetsporen van de Veyron Grand Sport Vitesse, in de categorie van zeldzame moderne open Bugatti’s.
Ten tweede is dit Bugatti’s laatste hulde aan de mechaniek. Zoals de naam al doet vermoeden, verbergt de Mistral de beroemde 8.0 W16-motor van het merk onder de motorkap, hier in zijn versie van 1.600 pk, net als in de Chiron Super Sport 300+. Afgezien van het feit dat de Mistral (waarschijnlijk) 420 km/u haalt en daarmee de snelste roadster ter wereld zal zijn, moet je vooral weten dat dit de allerlaatste verschijning van deze motor is in zijn pure vorm. Geschiedschrijving, met andere woorden.
Elektrische toekomst
Ter herinnering: het lot van Bugatti is nu verbonden met dat van Rimac, de Kroatische fabrikant van 100% elektrische hypercars. De volgende Bugatti zal dus de knowhow van beide merken combineren. Hij krijgt een hybride systeem dat bestaat uit een motor die vermoedelijk compacter zal zijn dan de W16, gecombineerd met één of meer elektrische motoren.
Bugatti gaat 99 stuks van de W16 Mistral bouwen. Ze gingen allemaal al de deur uit, lang voordat de auto aan de pers werd onthuld en ondanks een prijs (exclusief belastingen en opties) van 5 miljoen euro.