Cadillac keert terug naar Europa, via de achterdeur, in volledig elektrische vorm
In Europa zijn Noorwegen (veruit!), Nederland en Duitsland de verkooptreinen van de elektrische markt. Het is dus niet verwonderlijk dat deze landen systematisch als eerste worden bediend door nieuwe fabrikanten die hun geluk beproeven in Europa. De keuze voor deze landen leek een logisch voor Cadillac toen het aan zijn nieuwe leven als elektrisch merk begon. Maar niets daarvan! Het merk van de voormalige gigant General Motors doet zijn intrede... via Zwitserland! Cadillac heeft zijn eerste (en voorlopig enige) showroom geopend in Zürich. De reden is simpel: het is ook de locatie van het Europese hoofdkantoor van GM, waar de import van de Corvette, het nieuwste model dat momenteel in Zwitserland te koop is, wordt beheerd. Vanuit commercieel oogpunt roept deze keuze vragen op. Natuurlijk, Zürich is ongetwijfeld de stad met de hoogste levensstandaard in Europa, maar het marktaandeel van elektrische auto's in Zwitserland is 'slechts' 17,5% (in 2022), vergeleken met 80% in Noorwegen en 25% in Nederland. Duitsland was afgelopen augustus goed voor 44% van de verkoop van elektrische auto's.
Cadillac Lyriq: 530 km, 528 pk
Wat er ook van zij, de Lyriq arriveert met een groot batterijpack van 102 kWh die (voorlopig) een rijbereik van 520 kilometer belooft. De 528 pk worden geleverd door twee elektromotoren op elke as, waardoor de auto vierwielaandrijving heeft. Snel opladen wordt ondersteund door maximaal 190 kW, waardoor een actieradius van 200 kilometer in slechts 15 minuten kan worden hersteld.
Met zijn lengte van 5 meter is de Cadillac Lyriq vergelijkbaar met zijn concurrenten: de BMW iX, de Tesla Model X, de Mercedes EQS en de Volvo EX90. De wielbasis van 3,10 meter moet voldoende ruimte bieden voor de achterpassagiers.
De eerste leveringen aan Zwitserland vinden plaats in de eerste helft van 2024. Voorlopig maakt Cadillac nog geen prijs of tijdschema bekend voor de uitbreiding naar andere Europese markten.