Car of The Year 2024 - Peugeot 3008 & e-3008 : ambitieuze opvolging

11mnd geleden

De nieuwe generatie van de 3008 heeft een delicate dubbele missie: minstens even goed doen als zijn voorganger, die bijzonder gewaardeerd wordt om zijn wegligging, en tegelijk het model binnenloodsen in het volledig elektrische tijdperk.

De e-3008, volledig elektrische versie van de nieuwe Peugeot, zal zijn carrière beginnen in de lente. De versies met mild-hybride aandrijving of plug-inhybride volgen dan een paar weken later. Op die versies met verbrandingsmotor komen we later nog terug, want nu concentreren we ons op de versie die het zal moeten opnemen tegen een legertje van te duchten concurrenten, als daar zijn: de Renault Scenic E-Tech, Volkswagen ID.4/5, Volvo XC40/C40, BMW iX2 of Mercedes EQA/EQB... Het wordt inderdaad druk in dit segment.

Om de strijd aan te gaan, heeft de Peugeot 3008 de keuze uit verschillende wapens. De eerste versie heeft een enkele motor van 210 pk op de vooras, aangedreven door een batterij van 73 kWh. Gemiddelde actieradius: 526 km volgens WLTP-cyclus. Deze batterij zal ook worden gemonteerd op een versie van 320 pk met dubbele motor, maar de keuze voor langeafstandsrijders wordt de 230 pk-versie met een batterij van 93 kWh, goed voor een theoretisch gemiddeld rijbereik van 700 km! In beide gevallen is het maximale vermogen bij snelladen 160 kW, voor een bereik van 20-80 procent in 30 minuten.

Expressief

Een andere -subjectieve- troef van de Peugeot, in vergelijking met zijn rivalen, is zijn uiterlijk. Je kan deze auto niet verwijten dat hij anoniem blijft in het straatbeeld. Hij houdt vast aan de designtaal van het merk, die op zijn zachtst gezegd ‘expressief’ is, maar is tegelijk voldoende geëvolueerd om deze nieuwe generatie meteen van de vorige te kunnen onderscheiden: atletische proporties, een agressieve voorkant en het profiel van een fastback. Je houdt ervan of je houdt er niet van, maar karakter en persoonlijkheid heeft hij wel. Hetzelfde geldt voor het interieur. Als je houdt van de interieurs van Peugeot, het kleine stuurwiel en het concept van de i-Cockpit, dan ga je meteen ook een fan zijn van deze nieuwe interpretatie met het gebogen dubbele scherm dat het idee overneemt van de i-Toggles, die programmeerbare toetsen die toegang bieden tot de functies die de bestuurder heeft gekozen. Bovendien laten de materiaalkeuze en productiekwaliteit zien dat Peugeot voor premium gaat.

We vonden de achterbank iets minder ruim dan bij de vorige generatie. Gelukkig blijft de bagageruimte intact, met 520 liter voor de eenmotorige versie en 470 liter voor de tweemotorige versie.

Gewicht... gewicht

Als we teruggaan naar het specificatieblad, komen we bij de regel die vaak het sterke punt van Peugeot is, maar een zwak punt van elektrische auto's: het gewicht. In de versie met een kleine batterij van 73 kWh en een enkele motor weegt de Peugeot e-3008 al meer dan 2100 kg.

Onze geplande test kon helaas niet doorgaan, zodat we niet echt konden kennismaken met de nieuwe Peugeot e-3008. Maar als je de cijfers bekijkt, met een 0-100 km/u in 8,8 seconden voor de versie met 210 pk, dan heb je al een idee van de prestaties. Volgens de eerste commentaren zou de besturing ietsje te bekrachtigd zijn om het hoge gewicht van de auto te compenseren, met als gevolg dat de 3008 zijn uitstekende rijgedrag een ietsje inlevert. Andere berichten willen dan weer dat Peugeot nog altijd twijfelt tussen twee configuraties: rustiger en comfortabeler of dynamischer en scherper. We kijken dan ook met groot ongeduld uit naar onze eerste echte rijtest met de e-3008.

Premium

Dan rest nog één essentiële vraag, want we zijn bezig over een elektrische auto: hoe ziet het prijskaartje eruit? Toen we naar de configurator van het merk gingen, waren we aanvankelijk verbaasd toen we de basisprijs van 38.370 euro ontdekten. Een prijs die we bijzonder agressief vonden, bijna exact in lijn met die van de Renault Scenic. Behalve dan dat deze basisprijs die is van de 3008 benzine met lichte hybridisering en 136 pk. Voor de elektrische versie begint de prijs bij 49.500 euro. Net als met het interieur, stappen we dus ook met de prijs de wereld van premium binnen…

Om te onthouden

De Peugeot 3008 kan zeker even goed doen als zijn voorganger die in 2017 werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Anders zou de jury van COTY hem niet bij de finalisten hebben geselecteerd. De vraag is dus: kan hij de fans van Peugeot en zijn uitstekende voorganger, de 3008, overtuigen?

De Peugeot e-3008 in cijfers

Motor: elektrisch ; 210pk ; 345Nm

Aandrijving: voorwiel

Versnellingsbak: automaat, 1

L/B/H (mm): 4.535/1.890/1.665

Kofferruimte (l): 520 - 1.480

Rijklaar gewicht (kg): 2.183

Batterij (kWh): 73

Actieradius (WLTP): 526 km

Norm (WLTP): 16,8 kWh/100 km

0-100 km/u: 8,8 s

Top: 170 km/u

Prijs: 49.500 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in