Chinese Nio verliest 33.000 euro per auto

1j geleden | Laurent Zilli

Een onderzoek van de New York Times geeft inzicht in de omvang van de steun die de Chinese overheid aan haar auto-industrie verleent. Dit zal ook de EU ineresseren.

Nog maar een paar dagen geleden is Europa officieel een onderzoek gestart naar de subsidies die China geeft aan zijn fabrikanten van elektrische auto's, waardoor een situatie ontstaat van oneerlijke concurrentie met 'traditionele' merken, waar die zich ook bevinden. Journalisten van de New York Times hebben zojuist een deel van het werk opgeknapt. In een rapport dat op 5 oktober werd gepubliceerd, legden ze het geval bloot van één fabrikant die in zijn eentje in 2020 2,6 miljard dollar zou hebben ontvangen, deels van de lokale overheid en deels van een door de staat gecontroleerde bank.

Nio : verliezen

De fabrikant in kwestie is Nio, een van de meest serieuze kandidaten voor de "Europese verovering" van dit moment, wiens modellen directe rivalen zijn van het Duitse topgamma. Deze fabrikant verliest echter gemiddeld 33.000 euro per auto en kan alleen overleven met subsidies. Nio is het voorbeeld dat wordt gebruikt om het artikel te illustreren, maar het is gemakkelijk voor te stellen dat het verre van een op zichzelf staand geval is. We zullen over een paar maanden zien of Europa tot dezelfde conclusies komt.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in