Chinese fabrikanten verdubbelden hun verkoop in België
Deze 4.000 stuks vertegenwoordigen slechts 1,2% van het totaal van 366.303 registraties in 2022. Toch vertegenwoordigen zij een stijging van ongeveer 53%, met name dankzij de uitbreiding van de gamma’s en de komst van nieuwe fabrikanten: BYD, Bestune en LEVC maken hun opwachting in het klassement. Deze trend zal zich de komende jaren waarschijnlijk voortzetten. Dit jaar zullen bijvoorbeeld Nio en Xpeng in België worden gelanceerd, terwijl de langverwachte MG4 de verkoop van MG aanzienlijk moet stimuleren.
‘Nepchinezen' in opmars
Deze cijfers worden verkregen door de onder een Europese façade verborgen Chinese fabrikanten Polestar, Lynk&Co en MG, die het leeuwendeel van de Europese verkoop uitmaken, te integreren. Natuurlijk kan men twisten over de respectieve nationaliteiten van deze merken: de eerste twee zijn gevestigd in Göteborg, Zweden, en de derde in de buurt van Londen. Maar alle drie worden nu gefinancierd, ontwikkeld - althans wat de technologie betreft - en geproduceerd in China, door de Geely-groep voor de eerste twee, SAIC voor de derde.
Hiertoe behoort ook LEVC, de beroemde Britse taxi, nu ook eigendom van... Geely, die niettemin de bijzonderheid heeft zijn auto's in Engeland te blijven produceren.
Polestar alleen al is goed voor 1.741 registraties, waarmee het op de 27ste plaats staat in de ranglijst van best verkochte merken. Twee plaatsen verder naar beneden vinden we het nevenmerk Lynk&Co, met 1.477 registraties in 2022. En op de 33ste plaats staat MG met 938 voertuigen.
'Echte' Chinezen houden zich nog gedeisd
Als we ons beperken tot de Chinese fabrikanten van het zuiverste water, blijft hun opmars geremd. DFSK, BAIC, BYD, Aiways, JAC en Bestune vergaarden in totaal 341 registraties, d.w.z. nauwelijks 0,0009% van de markt.