Chinese merken hebben hun verkoop in België meer dan verdubbeld!

10mnd geleden | Nicolas Morlet

Chinese fabrikanten registreerden vorig jaar 9.804 auto's in België. Dat is meer dan het dubbele van de 4.000 voertuigen die het jaar voordien op de weg werden gezet. Maar het waren vooral drie specifieke merken die aan het langste eind trokken.

De Chinese fabrikanten die op Belgische bodem aanwezig zijn, noteerden een stijging van het aantal inschrijvingen met 145%. Hun marktaandeel groeide twee keer zo snel als de algemene markt (66% tegenover 30%), van 1,2% naar 2%. Maar terwijl de cijfers voor de meeste merken in het groen staan, worden ze opgedreven door drie fabrikanten in het bijzonder: MG, Polestar en Lynk&Co.

Drie 'giganten

Met het duizelingwekkende succes van de 4 is MG alleen al goed voor meer dan de helft van alle Chinese registraties, met een stijging van 938 eenheden in 2022 naar... 4.990 vorig jaar! Het merk staat daarmee op de 23ste plaats en heeft meer auto's verkocht dan Suzuki, Jeep en DS.

Op de 28ste plaats zette Polestar 2.564 auto's op de weg. Dit cijfer zal de komende twee jaar nog aanzienlijk stijgen, gezien het ambitieuze productplan van de fabrikant, die graag herinnert aan zijn Zweedse roots, maar wiens fondsen en productie afkomstig zijn van het Chinese moederbedrijf Geely.

De situatie is vergelijkbaar voor Lynk&Co, het op twee na grootste Chinese merk in België (32e) met 1.372 inschrijvingen, wat iets minder is (-7,11%) dan het jaar ervoor. Begint het gebrek aan nieuwigheden zich te laten voelen?

Aan deze drie 'giganten', die goed zijn voor 91% van de Chinese registraties, kunnen we BYD toevoegen, dat zich min of meer staande houdt. De stijging van 1.263% mag dan spectaculair zijn, in reële termen vertegenwoordigt het slechts 559 auto's.

Kruimels...

Het zou een understatement zijn om te zeggen dat de andere merken de kruimels delen, vooral degene geïmporteerd door One Automotive: 133 DFSK's (-63% in vergelijking met 2022), 78 BAIC's, 15 Forthings, 14 SWM's, 7 FAW's, 7 Seressen, 2 JAC's, terwijl Bestune (waarvan drie gelanceerd in 2022) al van de radar is verdwenen. Aiways, geïmporteerd door Cardoen, lijkt een plafond te hebben bereikt, met 34 eenheden in 2023, twee minder dan het jaar ervoor. Maxus, waarvan de Mifa9 afgelopen zomer zijn commerciële carrière begon, tekent 16 registraties op; laten we wedden dat de eUniq 6 de situatie in 2024 zal veranderen. Onder de nieuwkomers moeten we ook nog Nio (8), Chery (5) en Xpeng (1) rekenen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in