Compacter en elektrischer: introductie van de nieuwe Ford Explorer voor Europa

1j geleden | Nicolas Morlet

Ford verandert in Europa. En die verandering krijgt concreter gestalte met de lancering van de nieuwe Explorer. Deze nieuwe compacte elektrische SUV, het eerste product van de samenwerking tussen Ford en Volkswagen, is ontworpen om de harten van de Europeanen te veroveren.

De Explorer markeert het begin van het 'nieuwe Ford' in Europa. Het merk zal de komende jaren zijn vertegenwoordiging radicaal veranderen. Zo zullen iconische modellen als de Fiesta, S-Max en Focus verdwijnen om zich te concentreren op crossovers. Naast de Explorer worden tegen volgend jaar nog zes andere elektrische modellen verwacht, waaronder een elektrische Puma. Ford verwacht tegen 2026 600.000 elektrische auto's te verkopen in Europa!

Alleen voor Europa

De naam Explorer moet ook in Europa de Amerikaanse wortels van Ford versterken. Maar in tegenstelling tot de Explorer, die we al sinds 2019 kennen, of de Bronco, die dit jaar bij onze dealers komt te staan, komt de nieuwe Explorer niet echt uit het land van Uncle Sam. Hij is in samenwerking met de Volkswagen Group speciaal voor ons continent ontwikkeld en zal exclusief in het Duitse Keulen worden geproduceerd.

Volkswagen-onderstel

De Explorer is gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen Group, dat speciaal bestemd is voor elektrische modellen. Dit is hetzelfde platform dat wordt gebruikt voor de Volkswagen ID.4 en ID.Buzz, evenals voor de Skoda Enyaq iV en de Cupra Born. Het merk heeft de technische gegevens nog niet officieel meegedeeld, maar we weten dat er twee batterijcapaciteiten en verschillende motoren komen, in twee- of vierwielaandrijving. Als we ons houden aan wat de Volkswagen Group (die ook verantwoordelijk is voor de motoren) aanbiedt, zou het aanbod moeten gaan van 170 tot 340 pk, met een actieradius van ongeveer 500 km voor de meest efficiënte versie. Opladen van 10 tot 80% duurt slechts 25 minuten bij een krachtig laadstation.

 Ford-sfeer

Maar hoewel het platform wordt gedeeld, is daar binnen en buiten niets van te merken. Het exterieur is geïnspireerd op de 'historische' Explorer, met strakke lijnen en zuivere vormen, plus een nieuwe lichtsignatuur aan de voor- en achterzijde en een nu gladde voorkant die het herwerkte 'flat design'-logo benadrukt.

Aan boord biedt de lange wielbasis veel ruimte, zowel voor als achter. Voor de praktische aspecten wordt gezorgd door de grote bagageruimte van 450 liter met verplaatsbare vloer, maar ook door enkele doordachte trucs. Tussen de voorpassagiers bevat de console een opbergruimte die drie flessen van 1,5 liter en één fles van 1 liter kan bevatten, of een laptop van 15 duim kan wegstoppen voor nieuwsgierige blikken. Het verticale scherm schuift ook uit om toegang te bieden tot een afsluitbare opbergruimte bij het verlaten van de auto, zodat een portemonnee bijvoorbeeld veilig kan worden opgeborgen. Het SYNC-multimediasysteem en alle interfaces zijn typisch Ford. Dit is een "echte" Ford, met een heel andere aanpak dan bijvoorbeeld de Tourneo Connect, die allerminst kan verbergen dat het een gerebadgde Volkswagen Caddy is.

De Ford Explorer gaat in productie vanaf de tweede helft van 2023, en zou aan het eind van het jaar op de markt moeten komen. De fabrikant heeft een verkoopprijs van minder dan 45.000 euro aangekondigd. Dat is nogal een agressieve prijs vergeleken met de basisprijs van 46.260 euro van een ID.4 of de 47.970 eruo van een Tesla Model Y. Maar voor een objectieve vergelijking zullen we moeten wachten tot we de definitieve technische specificaties kennen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in