Cupra Born: het sportieve neefje

3j geleden | Nicolas Morlet

Cupra, het sportieve spin-off merk van Seat, heeft zojuist zijn eerste elektrische model onthuld, de Born. Doet hij je ergens aan denken, dan is dat oké.

 

Het is verrassend om te zien dat Cupra sneller recht heeft op een volledig elektrisch compact model dan Seat, dat daarvan verstoken blijft sinds het verdwijnen van de kleine Mii. Des te meer omdat deze Born niets anders is dan de productie-afgeleide van het El-Born-concept dat op de 2019 Geneva Motor Show onder het Seat-logo werd gepresenteerd.

Sinds dat studiemodel is de styling verfijnd en krachtiger geworden. Vooral de voorkant oogt dreigender, met die doordringende blik en die brede grijns gevormd door dat koperkleurige U-profiel in de bumper.

De achterkant doet netjes mee, dankzij de signatuur van de nieuwste Cupra/Seat-producten: koplampclusters verbonden door een lichtstrip over de hele breedte van de achterklep. Door een diffusor oogt de bumper ook gespierder.

De algemene vorm en het profiel zijn echter vrij massief en laten er weinig twijfel over bestaan van welk model deze Born is afgeleid: de Volkswagen ID.4. Maar ook hier zijn de kenmerken dynamischer gemaakt door de toevoeging van nieuwe, meer omhullende panelen en nieuwe bronskleurige wielen, een kleur die de Cupra zo dierbaar is.

 

 

Gerecycleerde plastic

Het interieur is geen uitzondering, met kuipstoelen die kunnen worden bekleed met Seaqual-bekleding,  gedeeltelijk vervaardigd uit gerecycleerd plastic. Uiteraard zijn alle bedieningselementen aanraakgevoelig, vooral via het 12-duimsscherm dat prominent in het midden van het dashboard staat. Her en der zijn er ook aanraakgevoelige knoppen verspreid. De bestuurder kijkt op een instrumentenpaneel van 5,3 duim. En de cabine, met een zeer royaal ruimte-aanbod, baadt in het licht door het grote panoramische dak.

 

 

Meer temperament

Het is duidelijk dat de Spaanse auto zich door zijn temperament moet onderscheiden van zijn neef. De Cupra belooft een opwindende rit dankzij een herwerkt chassis, een strakkere ophanging (2 centimeter lager), een herwerkt ESP en verschillende rijmodi standaard (Dynamic Chassis Control, DCC).

Dit alles wordt ondersteund door grotere remmen. De Born zou opwindender moeten zijn om mee te rijden, vooral in zijn krachtigste versie, die 170 kW (231 pk) kan bereiken als je kiest voor het e-Boost-pakket. Tenslotte is ook de gewichtsbalans perfect (50:50).

 

 

Extra varianten

Twee bijkomende, rationelere varianten van 110 kW/150 pk en 150 kW/204 pk vervolledigen het aanbod. De eerste stelt een kleine batterij van 45 kWh (WLTP-actieradius van 340 kilometer), terwijl de tweede wordt gekoppeld aan een batterij van 58 kWh voor 420 kilometer.

De bovengenoemde e-Boost-versie biedt de keuze tussen dezelfde batterij of een grotere (77 kWh) voor een actieradius van 540 kilometer. De definitieve prijzen zijn voorzien voor later op het jaar, nog voor de Born dit najaar bij de dealers arriveert.

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in