Cupra Tavascan: begin 2024 op Belgische wegen
Hij is 4,64 meter lang en staat op het inmiddels bekende MEB-platform van de Volkswagen-groep (VW ID.4, Skoda Enyaq iV, etc.), en behalve dat hij 100% elektrisch is, is hij na de Formentor en de Born het derde 'in-house'-model van Cupra. Het is ook geen afgeleide van een Seat-model. Zijn grootste troef? Een geweldig uiterlijk. De definitieve versie blijft zeer trouw aan het ontwerp van het concept, met zeer agressieve en sportieve vormen die veelbelovend lijken. Maar voor ons is het interieur het pièce-de-résistance. Deze organische vormen lijken afkomstig van hetzelfde brein dat het buitenaardse wezen in de Alien-films ontwierp. Wij pruimen het wel!
Eén batterij, twee krachten
Cupra kondigt aan dat alle Tavascans dezelfde batterij van 77 kWh gebruiken. Het merk zal echter twee mechanische configuraties aanbieden: een enkele motor achterin met 286 pk, of twee motoren die 340 pk verdelen over de vier wielen. In die laatste configuratie spurt de Tavascan in 5,6 seconden van 0-100 km/u. Wat de actieradius betreft, de basisversie claimt 550 kilometer, terwijl de krachtigste versie genoegen neemt met 420 kilometer. De Cupra Tavascan accepteert snelladen tot 135 kW, om in 35 minuten van 10 naar 80% te gaan. Het valt nog te bezien of het model de merkbelofte van sportief rijden zal waarmaken. Terwijl de Formentor met verbrandingsmotor deze belofte waarmaakt, steltde de elektrische Born wat teleur. Het finale oordeel, samen met de prijzen, volgt over enkele maanden.