DIt is de gloednieuwe Nissan Qashqai!
De Qashqai van de derde generatie verandert radicaal. Zijn stijl doet zich gelden en laat zich op bepaalde punten inspireren door de Juke. De gespierdere lijnen geven het nieuwe model meer assertiviteit dan het ooit bezat. In profiel blijft de link met zijn voorganger het meest merkbaar. Maar de voorkant zit in een geheel nieuwe look en heeft die grote grille die ondertussen een handtekening is van de nieuwe Nissan-modellen.
Modern en ruim interieur
Uiteraard is ook het interieur volledig nieuw. Het blijft erg overzichtelijk, met een mooi centraal scherm voor multimedia, en nog steeds fysieke knoppen voor de bediening van de menu's of de airconditioning. De bestuurder kijkt tegen een digitaal instrumentarium aan, weergegeven op een scherm van 12,3 duim en opgewaardeerd door een head-updisplay van bijna 11 duim in de voorruit.
De ontwerpers hebben ook aandacht besteed aan de praktische bruikbaarheid en de ruimte aan boord. De beenruimte voor de achterpassagiers is met 28 millimeter gestegen. In de grotere kofferbak kan nu 50 liter extra bagage.
Op de uitrustingslijst van de compacte SUV staat nu een rist moderne snufjes: geautomatiseerd rijden op de snelweg (actieve rijstrookhulp en adaptieve cruisecontrol), maar ook een "flankenassistent" die de zijkanten van het voertuig in de stad beschermt. Tussen de voorste passagiers zit een centrale airbag. En de LED-matrixkoplampen vooraan hebben een lichtbundel die zich aanpast aan de andere weggebruikers en de omgeving.
Weg diesel, hallo hybride
Zoals reeds aangekondigd zet de nieuwe Qashqai een streep onder het dieseltijdperk en omarmt elektrificatie. Die begint in een vrij zachte vorm, met een mildehybrideversie (mHEV) van de 1.3l-motor (136 of 156 pk). De versterkte starter-alternator staat het benzineblok bij aan lage snelheden (tot 18 km/u).
De e-Power neemt de zaken een stapje verder. Het is een volwaardige hybride. Hij combineert een 1,5-liter op benzine met een elektromotor voor een totaalvermogen van 188 pk. De opstelling is bijzonder. Alleen de elektromotor is met de wielen verbonden; de verbrandingsmotor fungeert dus louter als generator voor die laatste.
Net als de Leaf werkt de Qashqai met een e-Pedal. Dat moduleert de remenergierecuperatie zodanig dat het rempedaal in de stad overbodig wordt. Met dit zogenaamde éénpedaalrijden kunt u de Qashqai doen versnellen en stoppen met enkel het gaspedaal.
De nieuwe Qashqai is vanaf vandaag te bestellen als “Premier Edition”, een gelimiteerde introductiereeks die van top tot teen is uitgerust. Leveringen worden verwacht voor deze zomer.