Dacia blijft presteren
Het budgetmerk van Renault is absoluut een succesverhaal. Dacia heeft net zijn kwartaalcijfers gepubliceerd en we kunnen zeggen dat het op de goede weg zit. Met bijna 500.000 verkochte voertuigen in negen maanden heeft de fabrikant een groei van 16,7% geboekt ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Tegelijkertijd heeft de autofabrikant zijn tweede plaats op de Europese markt voor de verkoop aan particulieren geconsolideerd. Maar het laat vooral zien dat er een kloof gaapt tussen de ambities van Europa en de realiteit van haar bevolking.
De Spring verkoopt, maar...
Onder de cijfers moeten we de uitstekende prestaties van het elektrische model Spring benadrukken dat, met iets meer dan 44.000 verkopen in drie kwartalen, zijn score met 40,6% verbeterde in vergelijking met vorig jaar. Maar deze stijging is niets vergeleken met de +76,1% van de Jogger, die waarschijnlijk profiteerde van zijn hybride aandrijflijn. En de echte pijler van het merk blijft de Sandero, met net geen 200.000 verkopen en een stijging van 18,3%. De conclusie? Er is een gapende kloof tussen twee soorten klanten: 'zakelijke' klanten, rijke bedrijven en zelfstandigen, die in hun eentje de groei in de verkoop van elektrische auto's stimuleren, en 'gewone mensen' die nog niet bereid en/of in staat zijn om de sprong te wagen. Het is aan iedereen om zijn eigen conclusies te trekken.