De Jeep Gladiator gaat ons nu al verlaten
Het bewijs dat zelfs de 'professionals' niet alles weten. We waren er immers van overtuigd dat de Jeep Gladiator een commerciële hit zou worden in een Europese markt die relatief dol is op middelgrote pick-ups. We sloegen de bal helemaal mis. Ondanks zijn 260 pk sterke diesel-V6, die perfect binnen de norm valt, ondanks zijn 'roots'-uitstraling, ondanks zijn echt utilitaire capaciteiten, overtuigde de Gladiator nauwelijks. Achteraf gezien is het gemakkelijk te begrijpen waarom, maar daar komen we later op terug.
Uitzwaaiserie FarOut
Het laatste model dat de VS verlaat voor Europa is de Gladiator FarOut Final Edition. Deze is gebaseerd op de uitvoering Overland en heeft als speciale kenmerken een afneembare hardtop in carrosseriekleur, stickers hier en daar, treeplanken in buisvorm, een lederen interieur, een audiosysteem van Alpine en een lange lijst met rijhulpjes. En natuurlijk wordt het voertuig geleverd met alle mechanische gereedschappen die nodig zijn voor terreinrijden. Prijs: vanaf 77.900 euro. En hier is wat de Gladiator deed struikelen in Europa. Bij de introductie lag de basisprijs rond 58.000 euro. Dat is bijna 15.000 euro meer dan de basisversie van de leider in zijn klasse in ons land, de Ford Ranger. En zelfs met een vergelijkbare motor is het verschil nog steeds bijna 10.000 euro. Zo loop je een carrière mis. Zonde, want de Gladiator is waarschijnlijk de meest charismatische pick-up in zijn klasse.