De Karma Amaris heeft een BMW-motor, maar...

1w geleden Laurent Zilli

Constructeur Karma blijft werken aan een compleet gamma van hoogwaardige geëlektrificeerde voertuigen. Het nieuwste model is de Amaris, een coupé uitgerust met een Beierse motor... maar die is niet rechtstreeks verbonden met de wielen.

Terwijl de Deense designer Henrik Fisker nog aan het verwerken is dat hij voor de tweede keer gefaald heeft om een merk op te starten, gaan de overnemers van zijn eerste geesteskind gewoon door. Herinnert u zich nog de beeldschone Fisker Karma? Een uitzonderlijke premium berline die zijn tijd vooruit was, want ze combineerde al in 2011 een elektrische aandrijving met een verbrandingsmotor als range extender. Het merk kreeg echter snel financiële problemen (na het faillissement van zijn batterijleverancier), werd overgenomen en herdoopt. De Fisker Karma werd zo de Karma Revero. Een jaar geleden presenteerde Karma de Gyesera, in feite een evolutie van de Revero. Daarbij weten we dat het “range extender”-gedeelte verzorgd wordt door een 1.5 liter turbobenzinemotor van BMW-origine.

Eind 2026

Nu is de Amaris onthuld: een elegante 2-deurs coupé die duidelijk geïnspireerd is op de Revero-berline. De constructeur blijft voorlopig zeer discreet over de technische specificaties, maar verklapt toch al een sprint van 0 tot 100 km/u in 3,5 seconden, een topsnelheid van 266 km/u, en meldt dat de range extender groter zal zijn dan de huidige 1.5-liter. Conclusie: de Amaris zal meer vermogen hebben dan de 540 pk en 745 Nm van de Revero, en zou een 2.0-liter turbobenzinemotor met vier cilinders krijgen — opnieuw van BMW.
Karma zegt dat de productie van de Amaris zal starten in het laatste kwartaal van 2026. Daarna is het de beurt aan de Ivara-SUV. En ten slotte is er nog het 100% elektrische model — een andere coupé genaamd Kaveya — dat is uitgesteld tot 2027 door de evolutie van de luxueuze EV-markt.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren