De Kimera EVO38 breit een staartje aan zijn inspiratiebron
Het is niet meer dan terecht dat iemand eindelijk een eerbetoon brengt aan de Lancia 037, onbetwist een van de meest invloedrijke auto's in de geschiedenis van de rallysport. Het was de allerlaatste auto met tweewielaandrijving die het wereldkampioenschap won, voordat de Audi Quattro voorgoed de suprematie van de vierwielaandrijving vestigde. De Lancia-legende wordt nog sterker door het feit dat deze overwinning werd behaald door eindeloze Italiaanse sluwheid (laten we zelfs zeggen valsspelen). Kortom, de ondertussen uitverkochte Kimera EVO37 was een treffend eerbetoon en deze EVO38 gaat nogeen stapje verder.
AWD
Terwijl Lancia de 037 met pensioen stuurde en deze verving door de Delta met vierwielaandrijving, geeft Kimera ook de EVO38 vierwielaandrijving. Het systeem is zeer geavanceerd, met een elektronisch gestuurd centraal differentieel dat de bestuurder vanaf de bestuurdersstoel kan bedienen. Er zijn ook verstelbare dempers die de bodemspeling kunnen vergroten voor het rijden op moeilijke circuits, het vermogen van de 2,1-litermotor, dat toeneemt van 550 tot 600 pk, en de carrosserie van carbon (totaalgewicht: 1.100 kilo), die opnieuw is bekeken om de koeling en aerodynamica te optimaliseren. Er zullen slechts 38 exemplaren van de Kimera EVO38 worden geproduceerd, eerst met een handgeschakelde versnellingsbak en binnenkort met een sequentiële versnellingsbak. Er is nog geen prijs bekendgemaakt, maar de EVO37 begon bij meer dan 500.000 euro, exclusief belastingen.