De Lancia Gamma wordt niet alleen elektrisch
Het lijkt erop dat iedereen bij Stellantis slechts wachtte op het vertrek van Tavares, en dat niemand meer op dezelfde lijn zat als de voormalige grote baas. Binnen minder dan 20 dagen heeft de groep meerdere verklaringen en beslissingen afgelegd die allemaal afwijzingen lijken van de voormalige CEO. Het laatste nieuws is een van de hoogtepunten van de ontmoeting van Jean-Philippe Imparato, die de Europese operaties van de groep leidt, met de Italiaanse regering: de volgende grote Lancia zal “Made in Italy” zijn en zal niet beperkt blijven tot een elektrische aandrijving. Om de kans op succes te vergroten, wordt deze ook als hybride versie uitgebracht.
En de verwante modellen?
Maar wat zullen deze motorisaties precies zijn? We hebben enkele aanwijzingen, aangezien we weten dat de Lancia Gamma gebouwd zal worden op het STLA Medium-platform, dat al wordt gebruikt door de Peugeot 3008 en 5008, aangeboden als EV en plug-in hybride. Het is ook het platform van de DS N°8, die tot 350 pk en 750 km actieradius aankondigt. En over dit verwante model gesproken… Bij de onthulling van het model verklaarde DS Automobiles dat het alleen elektrisch zou zijn. Maar deze strategie werd gecommuniceerd vóór het vertrek van Tavares. Is het mogelijk dat twee modellen van dezelfde groep, gericht op dezelfde marktsegmenten, twee zo verschillende benaderingen zullen hanteren? Wij hebben onze twijfels, en het zou kunnen dat DS Automobiles zelf een wijziging aankondigt tijdens de wereldpremière van de N°8, die in januari plaatsvindt op het Autosalon van Brussel.