De Renault 5 Turbo 3E is officieel

In december vorig jaar werd het gerucht bevestigd via een fragment uit een documentaire-reeks op Prime Video: Renault zal daadwerkelijk een "revival" van de legendarische R5 Turbo produceren, gebaseerd op de nieuwe elektrische Renault 5. Uit dat fragment onthielden we enkele sleutelwoorden zoals "500 pk", "koolstofvezel" en "0-100 in 3 seconden". Vandaag is er geen mysterie meer: de constructeur onthult alles. Vooral dat deze 5 Turbo 3E evenveel gemeen heeft met de nieuwe Renault 5 als de oude Turbo's met de oorspronkelijke 5: nauwelijks iets. De Turbo 3 rust namelijk op een speciaal voor haar ontworpen aluminium platform, met een totaalgewicht van 1.450 kilo, inclusief batterijen. De carrosserie is grotendeels gemaakt van koolstofvezel en, naast de duidelijke verschillen aan de achterkant van het koetswerk, werd zelfs de voorruitstijl verplaatst om de wagen sportievere proporties te geven.
Wielmotoren
Het opvallendste kenmerk van deze auto is dat hij niet beschikt over een conventionele elektromotor, maar over een motor in elk van de achterwielen. Samen ontwikkelen ze een indrukwekkende 540 pk. We laten u zich het driftpotentieel maar voorstellen, vooral omdat de ingenieurs de wagen... een echte handrem hebben gegeven, met een grote verticale hendel tussen de stoelen, net als bij rallywagens! Overigens werd de ontwikkeling van de Turbo 3E toevertrouwd aan de ingenieurs van Alpine, die ook verantwoordelijk zijn voor de uitstekende A290. Op technisch vlak is de auto uitgerust met een 70 kWh-batterij onder de vloer, voor een perfecte gewichtsbalans. Dit zou een rijbereik van ongeveer 400 km op de weg mogelijk moeten maken, of, volgens het persbericht, "meerdere hot laps op circuit, met pieksnelheden tot 270 km/u". Verder ondersteunt de 800V-architectuur snelladen tot 350 kW, wat betekent dat de batterij in slechts 15 minuten van 15 % naar 80 % kan worden opgeladen.
Deze uitzonderlijke tweezits mini-supercar zal volledig personaliseerbaar zijn, en er zullen slechts 1.980 exemplaren van worden geproduceerd. Eén grote onbekende blijft: de prijs. De orderboeken gaan binnenkort open, met leveringen gepland voor 2027.