De Renault 5 Turbo is echt terug!
Renault fans opgelet! Na de legendarische Renault 5 Turbo en de Turbo 2, komt er nu een opvolger: de Renault 5 Turbo 3E. En dit keer is het geen ‘one-off’, maar een échte, in serie geproduceerde sportwagen van formaat! De grote baas zelf, Luca de Meo, bevestigt het persoonlijk in de docuserie ‘Anatomy of a Comeback’.
Deze miniserie, te zien op Prime Video sinds 13 december, geeft een unieke blik achter de schermen bij Renault. Van de zware crisis in 2019 tot de indrukwekkende wederopstanding van het merk - alles komt aan bod. We zien de transformatie van Renault, Dacia en zelfs de Formule 1-divisie, met exclusieve beelden van managementbeslissingen, nieuwe modelontwikkelingen en de komst van de Meo als gamechanger.
Het verhaal is boeiend van begin tot eind, maar de ultieme kers op de taart is al bekend: de komst van de sensationele Renault 5 Turbo 3E. Een sportwagen die de geschiedenisboeken in gaat!
Prestaties van een supercar
De Renault 5 Turbo 3E wordt gebaseerd op de huidige Renault 5, en ja, dat betekent – of je het nou leuk vindt of niet – dat hij volledig elektrisch is. Maar wat voor een elektrische auto! Met een elektromotor op elk achterwiel, goed voor zo’n 500 pk, en een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3 seconden, speelt hij mee in de league van serieuze supercars.
Qua design mogen we iets spectaculairs verwachten. Het uiterlijk zal sterk lijken op het eerder getoonde conceptmodel, met uitgeklopte wielkasten, vooral aan de achterzijde, die duidelijk knipogen naar de iconische R5 Turbo.
En hoe zit het met de rijeigenschappen? De puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen. Het persbericht spreekt van een superlichte carbonstructuur – een garantie voor een laag gewicht. Bovendien herinneren we ons nog goed de Alpine A290, die recent indruk maakte met een rijgevoel dat rechtstreeks uit de GTI-jaren 80 lijkt te komen.
Kortom, alles wijst erop dat de Renault 5 Turbo 3E niet alleen een visueel spektakel wordt, maar ook een rijdersauto pur sang. De verwachtingen zijn hooggespannen, en eerlijk gezegd kunnen we niet wachten om te zien wat Renault nog meer in petto heeft.