De SsangYong Torres is er nu ook elektrisch
Net als de Torres heeft deze EVX-versie het uiterlijk van een 'kleine Jeep', met een uitgesproken avontuurlijk gevoel en een aantal stijlkenmerken die hem een zekere persoonlijkheid geven, zoals het zwarte inzetstuk dat doorloopt tot aan het dak tussen de portieren en het achterste kwartpaneel. Aan de voorkant heeft de EVX een glad oppervlak om zijn elektrische karakter beter te benadrukken, met een opvallende lichtsignatuur.
Het interieur is volledig herontworpen en heeft nu twee 12,3 duim grote schermen die samen een panoramisch scherm vormen. De middenconsole is lichter gemaakt ten gunste van een zwevende centrale armsteun die verder naar voren schuift. Het interieur belooft bijzonder royaal te zijn, met een bagageruimte van 839 liter (tot aan het dak).
Tot 460 km actieradius en een strak prijskaartje?
KG Mobility kiest op de Torres EVX voor LFP-batterijen (lithium-ijzer-fosfaat), een technologie die steeds vaker wordt gebruikt door fabrikanten, zoals ook in de Tesla Model 3. Deze batterijen bieden echter niet de beste actieradius. Hoewel deze accu's niet de hoogste efficiëntie op de markt bieden, zijn er wel minder dure materialen (met name kobalt) nodig, waardoor de productiekosten ongeveer 30 tot 40% lager liggen dan bij de NMC-technologie (nikkel-mangaan-kobalt). We kunnen daarom een lage instapprijs verwachten voor deze Torres EVX, die volgens voorlopige cijfers toch een actieradius van 420 tot 460 kilometer volgens WLTP belooft. Bovendien zal het mogelijk zijn om externe elektrische apparaten van stroom te voorzien dankzij de vehicle-to-loadfunctie.
De definitieve specificaties en prijs van de Torres EVX worden tegen het einde van het jaar verwacht. Begin volgend jaar staat hij in de showroom.