De comeback van Saab is nog nooit zo dichtbij geweest!

1j geleden Nicolas Morlet

Staan we op het punt getuige te zijn van de onwaarschijnlijke wedergeboorte van Saab, of liever van zijn directe afstammelingen? In ieder geval zit de zaak op het goede spoor. De Chinese groep Evergrande, die de activa van het merk kocht, heeft ze net verkocht aan een Libanees-Canadese start-up die de productie van de Emily GT in Zweden wil opstarten.

Toen Saab in 2012 failliet ging, kocht Evergrande het merk, dat in 2016 om juridische redenen werd omgedoopt tot NEVS (National Electric Vehicle Sweden AB). Maar al snel nadat de eerste elektrisch omgebouwde 9-3's verschenen, kwam de productie opnieuw stil te liggen op de locatie in Trollhättan, het bolwerk van Saab. Voorgoed deze keer.

Sombere start

Dat dachten we, tenminste. Tot deze week, toen NEVS de verkoop van zijn activa aan de start-up EV Electra aankondigde. EV Electra beschrijft zichzelf als "de eerste fabrikant van elektrische auto's met een ontwikkelingscentrum in Libanon". In deze transactie doet het zich echter voor als een bedrijf uit Canada , waar het kantoren heeft. Een klare kijk op de zaak ligt niet voor de hand.

Emily GT produceren

Wat duidelijker is, is de aankondiging van de investeerder en CEO, zakenman Jihad Mohammad. Hij formaliseerde de intentie die hij eerder dit jaar al bekend had gemaakt bij de onthulling van de sedan Emily GT: produceren op de historische locatie van Saab in Zweden.

Deze elektrische sedan, met zijn onmiskenbare Saab-styling, is het resultaat van langdurig ontwikkelingswerk dat begon tijdens het Spyker-tijdperk (Saabs eigenaar van 2010 tot 2012) en daarna werd voortgezet door NEVS met de hulp van het merk Koenigsegg. NEVS presenteerde de auto aan het begin van het jaar na vele maanden (of zelfs jaren) stilte, en kondigde aan dat het op zoek was naar een investeerder om hem te produceren, omdat het niet de middelen had om dat zelf te doen. Dus de cirkel is rond.

Is het echt geloofwaardig?

EV Electra mag dan volslagen onbekend zijn, de ceo lijkt de ruggengraat te bezitten om zijn project tot een goed einde te brengen. Maar hij zal waarschijnlijk op een aantal praktische struikelblokken stuiten. Ten eerste is een deel van de Saab-fabriek in Trollhättan omgebouwd en wordt het door Polestar gebruikt voor zijn onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling. Ten tweede schijnen er nog maar twintig NEVS-werknemers op de locatie te zijn, waardoor hem een enorme wervingscampagne wacht. Tot slot valt nog te bezien hoe deze sedan wordt ontvangen en of hij een concurrerentiële prijs kan afdwingen in het licht van de zware concurrentie.

In het beste geval worden de eerste exemplaren pas over enkele jaren geproduceerd.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in