De eerste “Europese” Leapmotor rolt van de band in 2026

Leapmotor, de “vijftiende merknaam van Stellantis” sinds de Frans-Italiaans-Amerikaanse groep de exclusieve distributierechten buiten China verwierf, is een jong Chinees merk (opgericht in 2015) met grootse ambities: in 2024 stond het al in de Top 10 van populairste automerken in China. Dankzij Stellantis komt het merk nu naar Europa met twee modellen: de elektrische stadsauto T03 en de SUV C10, die beschikbaar is als volledig elektrisch of als elektrische wagen met thermische range extender (REEV). De eerste wordt in kitvorm ingevoerd en lokaal geassembleerd in Tychy (Polen), de tweede wordt volledig afgewerkt vanuit China ingevoerd. Maar om Europese sancties op daar geassembleerde modellen te omzeilen, en gebruik te maken van lokale subsidies van EU-lidstaten, weet Leapmotor dat het uiteindelijk lokaal moet produceren.
Leapmotor kiest voor Spanje
Het eerste model dat lokaal geproduceerd zal worden, is de nieuwe elektrische SUV B10, concurrent van de VW ID.4, Renault Scénic E-Tech en Peugeot e-3008. Volgens het persagentschap Reuters heeft Stellantis nu een toekomstige assemblageplaats gevonden. Het wordt niet Tychy, Trnava (Slowakije) of Eisenach (Duitsland) zoals eerder werd gemeld, maar de Spaanse fabriek van Figueruelas (Zaragoza), een voormalige Opel-site waar momenteel de Opel Corsa, Lancia Ypsilon en Peugeot e-208 worden gebouwd (de thermische versies van de Franse stadsauto worden geassembleerd in Marokko). De productie zou al in het eerste kwartaal van 2026 van start kunnen gaan, aldus Reuters, met de commerciële lancering in de eerste Europese markten kort daarna. Leapmotor wordt zo een van de vier Chinese merken die lokaal assembleren in Europa, naast BYD (Hongarije), Chery (Spanje) en Dongfeng (Italië).