De elektrische BYD-supercar maakt sprongen
YangWang is een merk van de BYD-groep, dat sinds de zomer van 2024 een elektrische supersportwagen produceert genaamd de U9. Deze claimt ongeveer 1.300 pk dankzij vier motoren, accelereert van 0-100 km/u in 2,36 seconden, maar een van de kenmerken waar het merk bijzonder trots op lijkt te zijn, zijn de DiSus-gestuurde ophangingen, die hydraulische en pneumatische technologieën combineren. In 2023 had BYD al een video gepubliceerd waarin werd getoond dat de U9 op drie wielen kon rijden. Indrukwekkend, tenzij je je herinnert dat de Citroën DS dit al 70 jaar geleden deed. Maar het wordt nog vreemder.
Jump!
In een nieuwe video laat YangWang zien dat hun auto daadwerkelijk 3,5 cm van de grond kan springen. En als hij dit doet bij een redelijke snelheid, kan hij dus over obstakels springen. Laten we even voorbijgaan aan het feit dat deze „sportwagen“ deze stunt volledig autonoom uitvoert, zonder iemand achter het stuur. Alle ironie terzijde, men begrijpt dat het potentieel van zo’n systeem is om een zeer hoog comfortniveau te garanderen door onregelmatigheden te anticiperen (zoals Mercedes dat al ongeveer 10 jaar doet) en ook om de carrosseriebewegingen te controleren bij sportief rijden, zoals bij de nieuwste evoluties van de Porsche Panamera en Taycan. Maar met een (niet-bevestigde) rondetijd van 7:17’9 op de Nürburgring ligt de U9 ver achter op de Taycan Turbo GT of de Xiaomi U7 Ultra. Dus waarom deze video van een springende auto? Alleen om aandacht te trekken. Verdorie, we zijn erin getrapt!