De elektrische Fords zijn een financiële nachtmerrie
Ford is een vreemd geval. Enerzijds is de Europese tak zeer actief in zijn overgang naar volledig elektrisch, en zal historische (en betaalbare) modellen als de Fiesta en Focus op dit altaar offeren. Anderzijds is de Amerikaanse tak ook bezig met deze overgang, maar heeft net een gloednieuwe Mustang en de Bronco gelanceerd, modellen die niet echt 'ecologisch verantwoord' zijn en zeer succesvol. Dit is de context waartegenover de Amerikaanse reus zojuist alarmerende cijfers gepubliceerd.
3 miljard euro
Allereerst is het belangrijk te weten dat Ford nu is opgedeeld in drie entiteiten. Ford Blue voor traditionele en hybride modellen, Ford Pro voor bedrijfswagens en Ford Model e voor 100% elektrische voertuigen. In 2022 schreef deze laatste entiteit met een dieprode balpen, het verlies bedroeg ongeveer... 3 miljard dollar, tegenover 'slechts' 900 miljoen dollar verlies in 2021.
En de fabrikant is heel transparant: in 2023 wordt het erger. Is dit ernstig? Eigenlijk niet. Want de elektrische transitie vergt kolossale investeringen, en het is normaal dat de winstgevendheid vertraging oploopt. We herinneren ons het geval van Tesla, dat jaren nodig had om winst te draaien. Bij Ford blijven we vol vertrouwen. Met de vermenigvuldiging van de modellen en de groei van de verkoop zullen de cijfers tussen 2024 en 2026 weer in het groen komen. Het verlies wordt grotendeels opgevangen door Ford Blue, die een winst van meer dan 6 miljard heeft geboekt. Oef!