De elektrische SUV KGM Torres komt er eindelijk aan
De argumenten van de Koreaanse fabrikant zijn onder andere een kwaliteitsafwerking die niet moet onderdoen voor de Europese standaard, een royale uitrusting en prijzen die de financiële aantrekkingskracht van Chinese modellen tarten. De KGM Torres benzine-SUV kan aanspraak maken op al deze kwaliteiten. Maar geldt dat ook voor de elektrische EVX-versie? Laten we eens kijken... Allereerst waarderen we dat KG Mobility niet overdrijft en kiest voor een 'normale' motor met 207 pk en 339 Nm. Hetzelfde kan gezegd worden van de 73,4kWh-batterij, die slim geplaatst lijkt te zijn, want het weerhoudt de Torres er niet van om een bagageruimte van meer dan 700 liter te bieden.
37 minuten
Aan de andere kant bedraagt de geadverteerde actieradius 462 kilometer, wat redelijk is, maar ook niet meer dan dat. Wat het opladen betreft, precieze gegevens over het maximale vermogen voor snelladen ontbreken nog, maar KGM zegt dat het 37 minuten duurt om van 10 tot 80% op te laden, wat niet echt indrukwekkend is voor deze categorie. De ingebouwde lader is berekend op 11 kW, en een optie voor 22 kW lijkt er niet te zijn. Tot slot de prijs: vanaf 43.990 euro. Objectief gezien is dat niet slecht, maar het is niet zo scherp als wat de fabrikant gewoonlijk aanbiedt, als je bedenkt dat je voor dit geld bijvoorbeeld de nieuwe Renault Scénic E-Tech Electric kunt hebben, met vergelijkbare kenmerken. Eén ding heeft de Torres wél: een geweldig uiterlijk. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak