De elektrische auto, het domein van de rijken ?
Laten we vooropstellen dat deze studie werd uitgevoerd door ACEA, de vereniging van Europese autofabrikanten. Het is dus gemakkelijk voor te stellen dat deze studie een beetje 'bevooroordeeld' was, maar laten we niet vergeten dat alle ACEA-leden massaal investeren in de elektrische transitie. In ieder geval is het moeilijk om de resultaten van de betreffende studie in twijfel te trekken.
Rijke landen leiden de overgang
In de studie werd het netto jaarinkomen per capita van de bevolking van de verschillende Europese landen vergeleken met het aantal "ECV"-voertuigen, een categorie die oplaadbare voertuigen omvat, d.w.z. 100% elektrische en plug-invoertuigen. Niet verrassend blijkt dat deze voertuigen, die duurder zijn om te produceren en dus duurder om te kopen, veel succesvoller zijn in de "rijkere" landen. De vijf landen die het meest openstaan voor elektrische auto's liggen allemaal in Noord-Europa. Het gemiddelde inkomen varieert van 32.850 euro (Duitsland) tot 40.312 euro (Nederland), met een adoptiegraad van 31,40% (Duitsland) tot 56,10% (Zweden). Denemarken en Finland staan ook in de top vijf. Onderaan de lijst prijken landen met een gemiddeld inkomen van 7.272 euro (Bulgarije) tot 13.836 euro (Tsjechië). In deze landen, evenals in Polen, Slowakije en Kroatië, varieert het adoptiepercentage van 3,7 tot maximaal 5%. Er is dus nog een lange weg te gaan om onze wereld tot in alle uithoeken te elektrificeren.