De laatste dagen van de Ford Fiesta

1j geleden | Laurent Zilli

Ford had al lang aangekondigd dat de Fiesta met pensioen zou gaan zonder vervanging. Nu weten we wanneer de stekker eruit wordt getrokken: op vrijdag 7 juli.

Over een paar dagen komt er een einde aan 47 jaar Ford-geschiedenis en aan die van de auto-industrie in het algemeen. De allereerste generatie van de Fiesta werd gelanceerd in 1976 als Fords oplossing voor de gedenkwaardige oliecrisis van die tijd. Paradoxaal genoeg zette Ford midden in een nieuwe energiecrisis een punt achter de carrière van de Fiesta, na acht generaties en zo'n 22 miljoen (!) wereldwijd geproduceerde exemplaren.

Dubbele oorzaak

Waarom besloot Ford dan om een van zijn meest iconische modellen 'om zeep te helpen'? De eerste reden is opnieuw de almacht van de SUV. Hoewel de Fiesta nog steeds meer dan behoorlijke verkopen boekt, genereert hij minder winst dan de Puma, die op dezelfde basis is gebouwd. Bovendien werd de Fiesta alleen geproduceerd in de fabriek in Keulen, Duitsland. Ford is van plan om van deze locatie een strategische locatie te maken voor de productie van elektrische auto's.

Door het verdwijnen van de Fiesta kan de transformatie van de fabriek worden voltooid, met het oog op de lancering van de cross-over Explorer EV. Met nog maar een paar dagen te gaan voor zijn definitieve ondergang, brengen we hulde aan een auto die een icoon van de autowereld is geweest, dapper wedijverend met andere mijlpalen in de stadscategorie zoals de Peugeot 200-familie, de Renault 5 en Clio, de Opel Corsa en de VW Polo... waarvan de ondergang net zo goed nakende is.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in