De nieuwe MG4 is (nu al) aangekondigd

Hoewel het de elektrische SUV ZS was waarmee de Chinees-Britse constructeur zijn comeback maakte op de Europese markt, is het toch dankzij de MG4 dat hij echt weer in de spotlight kwam. En terecht. Want het model, dat in 2022 op de markt kwam, werd zo goed onthaald door de pers én door het publiek omdat het erin slaagde om elektrische aandrijving te combineren met rijplezier, én vooral omdat het extreem scherpe prijzen bood — althans voor een EV natuurlijk. De “4” is dus cruciaal voor MG, en nu al zien we beelden van een evolutie. We kunnen bijna spreken van een nieuwe generatie, want zelfs het platform verandert, met een wielbasis die 45 mm langer wordt. De compacte wagen groeit trouwens in alle richtingen, tot bijvoorbeeld 4,4 meter in de lengte. Een nieuwe motor van 160 pk wordt genoemd voor de instapversie, en we laten het aan u over om de design-evolutie te beoordelen, waarbij de strakke en scherpe lijnen plaats maken voor een meer “ronde” look.
Felle concurrentie
Maar waarom ondergaat de MG4 zo’n grondige evolutie terwijl hij nog geen drie jaar oud is? Het antwoord bestaat uit twee woorden: Chinese markt. Zoals we wel vaker herhalen, is de concurrentie tussen de lokale constructeurs daar bijzonder fel. En MG is daar een duidelijk voorbeeld van: de verkoop daalde van 5.000 stuks per maand aan het begin van zijn carrière naar… 12 stuks in februari van dit jaar. Voor SAIC, het Chinese moederbedrijf van MG, was het dringend tijd om te reageren.
Daarom stellen we ons de vraag: hoe lang kan de kolossale Chinese auto-industrie deze race naar voren nog volhouden? Volgens onze ietwat alarmerende visie zeggen we vaak dat de Chinese constructeurs “de westerlingen gaan opslokken”. Maar… zullen ze zich niet eerst onderling opslokken?