De nieuwe Opel Frontera
Voor velen houdt de naam Frontera de belofte in van avonturen buiten de gebaande paden, met het gezin of met de wind in de haren, afhankelijk van de versie die je kiest. Tenminste, dat is het beeld dat wordt opgeroepen door de naam, die werd gedragen door de eerste offroader van het merk tussen 1991 en 2004. Twintig jaar later is de Frontera flink veranderd, want hij staat nu voor de nieuwe compacte SUV die zijn plaats inneemt tussen de Mokka en de Grandland in het Opel-gamma en vervangt de facto de Crossland.
Geen 4x4
De nieuwe Frontera is vooral een gezinsauto. Precies waar hij goed in is, met een zeer royale bagageruimte voor zijn klasse: 460 liter, uitbreidbaar tot meer dan 1.600 liter via de 60/40-deelbare zitbank. Hij is ook modulair dankzij de dubbele kofferbodem met een vlakke laadvloer. Het dashboard rijmt met de 'detox'-aanpak van de fabrikant, met twee schermen van 10 duim voor instrumenten en multimedia, met sobere displays om afleiding te beperken en 'elke vorm van digitale stress' voor de bestuurder te vermijden.
Opel koos de naam Frontera voor het nieuwe model vanwege zijn compacte avonturierslook, met zijn uitgesproken bodemvrijheid, massieve, hoekige houding en pseudo-beschermplaten in de bumper. Maar vergis je niet: het nieuwe model blijft een eenvoudige auto met voorwielaandrijving. En zoals zo vaak, zijn de motoren geëlektrificeerd, via een microhybride (48V) of volledig elektrisch.