De robotaxi van Rimac
Rimac is niet zomaar een merk van elektrische auto's voor miljardairs. Het is een technologiebedrijf pur sang gespecialiseerd in mobiliteit, dat ook klusje uitvoert voor andere autofabrikanten. Het hightechbedrijf onthult nu een project dat al enige tijd in de pijplijn zit: de robotaxi Verne. Deze heeft de vorm van een compacte auto met een relatief sportief uiterlijk, met slechts twee zitplaatsen aan boord die toegankelijk zijn via brede schuifdeuren. Binnenin heeft de Verne, in tegenstelling tot de andere autonome taxi's van Cruise en Waymo, die in een aantal grote steden ter wereld rondrijden, geen stuur.
Q&A
Waarom "Verne"? Als eerbetoon aan Jules, de beroemde Franse auteur en voorloper van sciencefiction. Waarom maar twee stoelen? Ten eerste omdat studies aantonen dat in 9 op de 10 gevallen een taxi bezet wordt door één passagier. Dit maakt het mogelijk om een royale hoeveelheid ruimte (en verstelbare stoelen die een relaxfauteuil waardig zijn) te bieden in een vrij compact voertuig. Waarom geen stuur? Om het zicht op het scherm van 43 duim, dat de passagiers begeleidt, niet te belemmeren, en omdat - zelfs als de aanwezigheid van een operator vereist is onder bepaalde wetgeving - technologieën voor afstandsbediening, zoals drones, al voldoende zijn om aan deze regels te voldoen. De robotaxi van Verne zal in 2026 in Zagreb, Kroatië, in gebruik worden genomen en de inzet is al gepland in elf steden in Europa en het Midden-Oosten.