De verkoop van elektrische auto's daalt wereldwijd: een tijdelijke terugval of een echte trend?
Volgens Rho Motion, dat gespecialiseerd is in studies en statistieken over elektrische mobiliteit en infrastructuur, zouden er in januari 2024 wereldwijd 1,1 miljoen elektrische auto's en plug-inhybrides verkocht zijn. Geen slecht cijfer, maar wel één dat een scherpe daling vertoont ten opzichte van november en december, toen de verkoop respectievelijk meer dan 1,2 miljoen en 1,4 miljoen bedroeg.
Bedreiging voor de toekomst?
China is goed voor het grootste deel van deze verkoop, en zet in vergelijking met vorig jaar een verdubbeling neer, terwijl deze in Europa met slechts 29% en in Noord-Amerika met 41% is gestegen sinds januari 2023. Over het geheel genomen blijven de cijfers dus bemoedigend, aangezien ze nog steeds bijna het dubbele zijn van de 650.000 auto's die in dezelfde periode een jaar eerder werden verkocht.
Maar voor fabrikanten vormt het toch een waarschuwingssignaal. Voor hen is elektrificatie extreem duur om te ontwikkelen, zonder altijd het verwachte rendement te zien. We zullen de verkooptrends de komende maanden dus in de gaten moeten houden. Maar de prognoses zijn weinig bemoedigend. Duitsland, Europa's grootste markt, zag de vraag naar elektrische auto's instorten na het voortijdige einde van de aankoopstimulans in december. En China heeft via zijn minister van Informatietechnologie en Industrie, Xin Guobin, gewaarschuwd voor een mogelijke verzadiging van de markt voor elektrische auto's, wat de groei van lokale fabrikanten in gevaar zou kunnen brengen.
We zullen dit in de gaten moeten houden, maar het zal zeker koren op de molen zijn van degenen die waarschuwen tegen de gedwongen mars naar volledig elektrische mobiliteit.