Delta Evo Martini Racing: de replica van de kenner
Een samenloop van omstandigheden: één dag nadat wij een stuk maakten over de comeback van een rallylegende, de Renault 5 Turbo, vernemen we dat ook de Lancia Delta Integrale nieuw leven zal worden ingeblazen. Wees gerust, het gaat niet om een elektrisch aangedreven variante. De verantwoordelijke voor dit project zou dat niet toestaan.
Drievoudig kampioen
De man achter het project is niemand minder dan Miki Biasion, tweevoudig wereldkampioen WRC (1988-1989), en hij telt 17 WRC-overwinningen op zijn naam, waarvan 16 aan het stuur van een Lancia Delta. Biasion is zo gehecht aan de Delta dat hij er uiteraard verschillende bezit, bepaalde exemplaren gebruikt hij zelf dagelijks.
Het project? Biasion wil verbeterde replica's van de Evo Martini Racing Delta bouwen en commercialiseren. Door zijn reputatie wist hij andere grote namen te strikken om het project vorm te geven. Toeleverancier Sparco zal het lederen interieur verzorgen, en Michelin zal de Pilot Sport banden leveren. De Martini Delta’s van Biasion zullen worden gebouwd op basis van Lancia Delta Integrale-modellen die hij op de tweedehandsmarkt kon kopen. Zijn belangrijkste idee is om de motoren volgens de race-specificaties van weleer op te bouwen, waardoor de turbomotoren 300 pk zullen leveren.
En dan het slechte nieuws: er staan slechts 8 exemplaren op de planning en die zullen tussen 250.000 en €300.000 kosten. Een echte Lancia Delta Integrale Evo Martini betaal je momenteel 150.000 tot € 200.000.